Monumentale motetten

Vocale parels van Bach en Zelenka

De motetten van Bach worden gezien als de allermooiste koormuziek van de afgelopen eeuwen. Van 29 april t/m 4 mei speelt de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Václav Luks drie monumentale motetten: Komm, Jesu, komm, Jesu meine Freude en Singet dem Herrn ein neues Lied. Luks plaatst naast Bach de ontroerende passiemuziek van zijn landgenoot Jan Dismas Zelenka, vaak de ‘Tsjechische Bach’ genoemd.

Zelenka was een tijdgenoot van Bach en de componisten kenden en bewonderden elkaar. De verstilde motetten van Zelenka die bij de Bachvereniging op het programma staan, zijn pure barok: Zelenka kiest voor dramatische harmonieën om de passieteksten tot uitdrukking te brengen. Bachs motetten zijn contemplatief en ingetogen - ze werden geschreven voor herdenkingsbijeenkomsten en rouwplechtigheden. De uitzondering hierop is Singet dem Herrn ein neues Lied, een zorgeloos, opgewekt en zeer geliefd motet.

Monumentale motetten combineert denken over vergankelijkheid met een onbezorgd feestelijk karakter. Ingetogenheid en uitbundigheid komen samen in de week van de dodenherdenking en Bevrijdingsdag.

Johann Sebastian Bach
Motet ‘Komm, Jesu, komm‘, BWV 229