Bezin met Bach

Recht en rechtvaardigheid

Bestel hier uw kaarten
Recht en rechtvaardigheid Recht en rechtvaardigheid

De achtergrond

Recht en rechtvaardigheid

Weinig thema’s die zoveel losmaken als recht en rechtvaardigheid. Bach liet zich inspireren door de bergrede en de blinde, symbool voor mensen die leven in duisternis, zonder levensoriëntatie. Eeuwenoude cantates worden verbonden met actuele thema’s.

Opkomen voor de armen en de verdrukten“

De bergrede van Jezus gaf christenen door de eeuwen heen een ongemakkelijk gevoel. Jezus nam het op voor de armen en verdrukten, losers en have-nots, zouden we nu zeggen. En passant veegde hij de vloer aan met huichelaars en schijnheiligen. Bach vatte het in BWV 45 samen in beschaafde klanken. De bergrede is een controversieel verhaal en inspireert schrijvers, theologen en polemisten tot op de dag van vandaag. Dat maakt nieuwsgierig naar de visie van Roxanne van Iperen, die dezelfde thema’s in haar boeken (Schuim der aarde; ’t Hooge Nest) aansnijdt. In 2021 maakte ze indruk met haar 4 mei-lezing. Daar stelde ze dat ‘de last van het onbedwongen verleden pas wordt verlicht als de mythe plaatsmaakt voor weten.’

Dit is een concert in de serie Bezin met Bach.

Het concert

Werken en Uitvoering