Matthäus-Passion en overige concerten tot 1 juni afgelast

In navolging van de door het RIVM aangescherpte maatregelen is de Bachvereniging genoodzaakt alle concerten (waaronder de Matthäus-Passion) tot 1 juni 2020 te annuleren. Kaartkopers ontvangen uitgebreid bericht over restitutie.

Zondag 15 maart heeft het kabinet aanvullende maatregelen genomen in de aanpak van het coronavirus. Op maandag 23 maart is besloten deze maatregelen te verlengen tot 1 juni. Daarom heeft de Nederlandse Bachvereniging moeten besluiten alle concerten tot 1 juni 2020 te annuleren. Dat betekent dat alle concerten van Shunske Sato & Diego Ares, de Matthäus-Passion, de Lamentaties en Bach & Sandström niet doorgaan.

Beleef de Matthäus-Passion online
Helaas kunnen we u geen live Matthäus-Passion bieden. Op deze pagina vindt u onze opnames, wetenswaardigheden en tips.

Alle musici en medewerkers van de Nederlandse Bachvereniging betreuren deze situatie enorm. We geven nu de hoogste prioriteit aan de gezondheid van ons publiek, onze musici en medewerkers en het verantwoord organiseren van concerten.

Doneer uw kaartje

Veelgestelde vragen over de afgelaste Matthäus-Passion-concerten

Ik heb kaarten gekocht via de Bachvereniging. Wat nu?
Alle kaartkopers ontvangen uitgebreid bericht over restitutie. De bezoekers van uitvoeringen in concertzalen kunnen bericht over restitutie van de betreffende zaal verwachten. Deze uitzonderlijke situatie heeft een grote impact op onze organisatie. Om iedereen zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn vragen we u geen contact met ons op te nemen en onze website goed in de gaten te houden.

Waarom is besloten de volledige tournee te annuleren?

Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus zijn evenementen met meer dan honderd bezoekers in elk geval tot en met 6 april verboden. Om verspreiding van het virus te beperken wordt iedereen gevraagd zo veel mogelijk thuis te blijven. Als gevolg hiervan kunnen onze musici niet repeteren, kunnen de solisten die afkomstig zijn uit het buitenland ons land niet bereiken en is het niet mogelijk op verantwoorde wijze concerten te organiseren.

Waarom worden de uitvoeringen van de Matthäus-Passion niet verplaatst?
De voorbereidingstijd van dit project is ruim twee jaar waarin de afspraken met dirigent, solisten en musici worden gemaakt. In verband met het hoge aantal betrokkenen in het onmogelijk uit te wijken naar een andere datum.

Is de Matthäus-Passion ooit eerder afgelast?
Dit is pas één keer eerder in onze bijna honderdjarige geschiedenis gebeurd, namelijk in 1945.

Ik heb kaarten voor één van de uitvoeringen in Naarden. Krijg ik mijn aankoopbedrag terug?
Op dit moment stellen we een plan op waarbij alle bezoekers het aankoopbedrag van hun kaarten voor de Matthäus-Passion gerestitueerd krijgen. Dit is een omvangrijke taak. Alle kaartkopers ontvangen daarom in een later stadium uitgebreid bericht over restitutie. De Bachvereniging neemt hierover contact met u op. We vragen u om geen contact met ons op te nemen en uw e-mail en onze website goed in de gaten te houden.

Ik wil graag bellen met het kantoor van de Bachvereniging. Kan ik iemand spreken?
Als gevolg van de aangescherpte maatregelen werken alle medewerkers van de Bachvereniging vanuit huis. Wij zijn telefonisch zeer beperkt bereikbaar. Om onze werkzaamheden in goede banen te leiden vragen we u geen contact met ons op te nemen en uw e-mail en onze website goed in de gaten te houden.

Ik heb kaarten maar wil mijn aankoopbedrag graag doneren. Kan dat?
Als gevolg van de afgelaste concerten ondervinden de musici (zelfstandige professionals in de culturele sector) grote inkomstenderving. Alle vorm van steun om hen hierin tegemoet te komen is welkom. Alle bezoekers ontvangen van ons een uitgebreide mail over restitutie van het aankoopbedrag. We stellen het zeer op prijs als u wilt overwegen het aankoopbedrag van uw kaarten ten goede te laten komen aan de musici en (geheel of gedeeltelijk) af te zien van restitutie. We berichten u op korte termijn over hoe u dit kunt laten weten.

Ik heb geen kaarten voor de Matthäus-Passion maar wil de musici graag steunen. Kan dat?
Uw betrokkenheid stellen we zeer op prijs. Als gevolg van de afgelaste concerten ondervinden de musici (zelfstandige professionals in de culturele sector) grote inkomstenderving. Alle vorm van steun om hen hierin tegemoet te komen is welkom. U kunt een bedrag doneren via onze website. Wij danken u hartelijk voor uw steun.

Ik heb kaarten voor de Matthäus-Passion in 2021. Heeft deze situatie invloed op mijn plaatsen voor volgend jaar?
Uw kaarten voor de Matthäus-Passion 2021 blijven geldig. Deze situatie heeft geen invloed op uw plaatsen van volgend jaar.

Ik heb een 10-jaars abonnement. Wat betekent dit voor mij?
Dit is een uitzonderlijke situatie, zeker voor u als trouwe Matthäus-bezoeker. Op dit moment onderzoeken we de gevolgen voor alle 10-jaars abonnementhouders. Zodra we meer informatie beschikbaar hebben, nemen wij contact met u op.

Kan ik de Matthäus-Passion van de Nederlandse Bachvereniging online bekijken?
Ja, dat kan. Op ons All of Bach-YouTubekanaal vindt u een integrale opname van de Matthäus-Passion onder leiding van Jos van Veldhoven, opgenomen in 2014. Op de website van de NPO vindt u onze opname uit 2018, tevens onder leiding van Jos van Veldhoven.