Concerten tot 1 september afgelast

In navolging van de door de overheid afgekondigde maatregelen in de aanpak van het coronavirus, is de Bachvereniging genoodzaakt alle concerten tot 1 september te annuleren.

Zondag 15 maart heeft de overheid aanvullende maatregelen genomen in de aanpak van het coronavirus, waaronder een verbod op evenementen. Op dinsdag 21 april is besloten het verbod op evenementen te verlengen tot 1 september. Daarom heeft de Nederlandse Bachvereniging moeten besluiten alle concerten tot 1 september 2020 te annuleren. Dat betekent dat alle concerten van Shunske Sato & Diego Ares, de Matthäus-Passion, de Lamentaties, Bach & Sandström en Cantates voor Bachfest Leipzig niet doorgaan.

Alle musici en medewerkers van de Nederlandse Bachvereniging betreuren deze situatie enorm. We geven nu de hoogste prioriteit aan de gezondheid van ons publiek, onze musici en medewerkers en het verantwoord organiseren van concerten.

Restitutie
Alle bezoekers van de afgelaste concerten in Naarden, die de Bachvereniging in eigen beheer organiseert, hebben van ons een uitgebreide mail ontvangen over restitutie van het aankoopbedrag. Bezoekers van afgelaste concerten in concertzalen kunnen bericht over restitutie van de betreffende zaal verwachten.

Steun de musici

Als gevolg van de afgelaste concerten ondervinden de musici (zelfstandige professionals in de culturele sector) grote inkomstenderving. De Bachvereniging wil hen zoveel als mogelijk compenseren voor dit verlies; daarvoor vragen wij uw steun. Lees meer & doe een donatie.

Actie ‘Doneer uw Matthäus-Passion-kaartje’
Toen op 15 maart bekend werd dat onze Matthäus-Passion-tournee dit jaar afgelast moest worden, heeft de Bachvereniging een beroep gedaan op alle bezoekers van de Matthäus-Passion-concerten in Naarden. Gevraagd werd of eenieder zijn/haar kaarten ten goede wilde laten komen aan de musici door (geheel of gedeeltelijk) af te zien van restitutie. Circa 50% van onze kaartkopers heeft ons laten weten het aankoopbedrag (deels) te doneren ten behoeve van de musici. Het totaalbedrag komt neer op ongeveer een derde van de totale inkomsten van de Matthäus-Passion-concerten in Naarden. Door deze donaties kunnen we onze musici voor 50% van hun gederfde inkomsten tegemoetkomen.

We realiseren ons dat de Bachvereniging met veel concerten in eigen beheer en een trouwe, betrokken achterban, in de gelukkige omstandigheid verkeert dit gebaar te kúnnen maken. We zijn bovendien ongelooflijk dankbaar voor alle hartverwarmende berichten en steunbetuigingen die we hebben mogen ontvangen. Ook van mensen die niet in de gelegenheid zijn om af te zien van restitutie, maar ons wel een hart onder de riem wilden steken. Heel hartelijk dank!

Veelgestelde vragen over de afgelaste Matthäus-Passion-concerten

Waarom is besloten de volledige tournee te annuleren?
Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus zijn evenementen met meer dan honderd bezoekers gedurende de gehele Matthäus-Passion-tournee verboden. Om verspreiding van het virus te beperken wordt iedereen gevraagd zo veel mogelijk thuis te blijven. Als gevolg hiervan kunnen onze musici niet repeteren, kunnen de solisten die afkomstig zijn uit het buitenland ons land niet bereiken en is het niet mogelijk op verantwoorde wijze concerten te organiseren.

Waarom worden de uitvoeringen van de Matthäus-Passion niet verplaatst?
De voorbereidingstijd van dit project is ruim twee jaar waarin de afspraken met dirigent, solisten en musici worden gemaakt. In verband met het hoge aantal betrokkenen is het onmogelijk uit te wijken naar een andere datum.

Is de Matthäus-Passion ooit eerder afgelast?
Dit is pas één keer eerder in onze bijna honderdjarige geschiedenis gebeurd, namelijk in 1945.

Kan ik de Matthäus-Passion van de Nederlandse Bachvereniging online bekijken?
Ja, dat kan. Op ons YouTube-kanaal vindt u een integrale opname van de Matthäus-Passion onder leiding van Jos van Veldhoven, opgenomen in 2014. Op de website van de NPO vindt u onze opname uit 2018, tevens onder leiding van Jos van Veldhoven.