Educatie

‘Beats by Bach’ en ‘Oog in oog met de Matthäus-Passion’ zijn onze educatieprojecten voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs.

Beats by Bach

Met het educatieproject ‘Beats by Bach’ komen jongeren in aanraking met klassieke muziek in het algemeen en met het werk van Bach in het bijzonder. Gedurende een aantal CKV-lessen verandert een klas in een filmset. De muziek van Bach vormt de leidraad voor een film die leerlingen zelf maken en waarin een spectaculaire lipdub (videoclip) centraal staat. Alle films doen mee aan een landelijke wedstrijd. Met de duidelijke handleidingen, camera, website en usb-sticks is het lespakket direct te gebruiken. ‘Beats by Bach’ is ontwikkeld voor havo- en vwo-leerlingen tussen de 15 en 18 jaar en past binnen de educatieve doelstellingen die gesteld zijn voor het vak CKV. Meer informatie is te vinden op www.beatsbybach.nl

‘Beats by Bach’ is een initiatief van de Nederlandse Bachvereniging en partner Rabobank. Het lespakket is in 2012 ontwikkeld in het kader van educatie en talentontwikkeling. Inmiddels zijn ruim 100 scholen in heel Nederland met Beats by Bach aan de slag gegaan. Het schooljaar 2013-2014 werd afgesloten met een finale waarin de vijf filmpjes met de meeste stemmen beoordeeld werden door een professionele jury. Sytske Kok (scriptschrijver), Klaartje van Veldhoven (sopraan) en Onno van Ameijde (filmmaker en musicus) kozen het filmpje van het OSG West-Friesland uit Hoorn als beste Bachfilm. Alle filmpjes zijn nog te bekijken op www.beatsbybach.nl

‘Beats by Bach’ is door zowel docenten als scholieren enthousiast ontvangen. Docenten vinden dat het lespakket goed in elkaar zit en dat het scholieren een mooie kennismaking biedt met de muziek van Bach.

Volg Beats by Bach ook op Twitter en Facebook!

Oog in oog met de Matthäus-Passion

Het project ‘Oog in oog met de Matthäus-Passion’ bestaat sinds 2003. Rond de Matthäus-Passion krijgen middelbare scholieren jaarlijks gastlessen van musici van de Nederlandse Bachvereniging, waarbij ze worden voorbereid op een bezoek aan de Matthäus-Passion. In het verlengde daarvan werken vele honderden leerlingen in Nederland met de door ons ontwikkelde, interactieve cd-rom over de Matthäus-Passion. In 2005 kreeg het project de Euro Media Award. De cd-rom is gratis verkrijgbaar via educatie@bachvereniging.nl of tel. 030 - 2 524 016.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over bovenstaande projecten? Stuur dan een e-mail naar educatie@bachvereniging.nl.

Deel deze pagina

"We gingen luisteren welke stukken gevoelsmatig bij de scènes pasten. Zo zijn we de werken van Bach ook echt gaan waarderen." - Leerlingen Lauwers College, Buitenpost -

Social media

Volg Beats by Bach ook op Twitter en Facebook!

Neem gerust contact op

Publieksservice:
(ma-vr van 9.30 tot 12.30 uur)
Op 27 en 28 april is de publieksservice gesloten!