Johannes-Passion in 2021

veel gestelde vragen

Geen Matthäus-Passion

• Wij kunnen niet in de toekomst kijken, maar verwachten dat ook in het voorjaar van 2021 een aantal beperkingen zal gelden, vanwege maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. We gaan ervan uit dat de afstandregels nog steeds zullen gelden voor zowel publiek als musici en dat concerten zonder pauze zullen moeten worden uitgevoerd, om publieksstromen te beperken.
    De Bachvereniging zou de Matthäus-Passion in 2021 uitvoeren met 65 musici. Als die anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden, passen ze niet allemaal tegelijk op het podium. Uitbreiding van de podia gaat ten koste van de toch al geringe plaatsen voor publiek en belemmert veilige looproutes.
    De Matthäus-Passion duurt drie uur. Voor zowel publiek als musici is een pauze noodzakelijk bij uitvoeringen van langer dan twee uur. We verwachten echter dat pauzes ook in het voorjaar van 2021 nog niet toegestaan zijn.

• Wij vinden het belangrijk dat onze concerten passen bij het artistieke DNA van de Bachvereniging. Een zogenaamde enkel-bezette (veel minder musici) én ingekorte versie (korter dan twee uur) van de Matthäus-Passion is in theorie mogelijk, maar sluit in deze situatie niet aan bij de artistieke uitgangspunten van de Bachvereniging. In onze optiek gaat de ziel van het werk dan verloren. Ook voor gastdirigent René Jacobs gaat een zogenaamd gemankeerde Matthäus-Passion tegen zijn opvatting van het werk in.

• We hebben nadrukkelijk niet gekozen tussen de Matthäus-Passion en de Johannes-Passion. Wij hebben allereerst geconstateerd dat het in 2021 niet mogelijk zou zijn de Matthäus-Passion conform onze artistieke visie uit te voeren. Maar een passietijd helemaal zonder muziek was ook geen optie. De vraag wat wij wél zouden kunnen uitvoeren, werd al snel overtuigend beantwoord met de Johannes-Passion.
    Voor de Johannes-Passion hebben wij 35 musici nodig; die kunnen op een veilige manier op het gebruikelijke podium plaats nemen, zodat er tevens plaats blijft voor zoveel mogelijk publiek. Daarnaast duurt de Johannes-Passion minder dan twee uur en kan het hele stuk dus zonder pauze worden uitgevoerd.
    De Johannes-Passion past de Bachvereniging in muzikaal opzicht als een handschoen. Wij geloven dat we met dit stuk, ondanks de uitdagende omstandigheden, recht doen aan onze bijna honderdjarige passietraditie.

• De organisatie van een passie-tournee is een enorm project en vergt veel voorbereidingstijd. Zowel voor de betrokken musici als voor het publiek is het bovendien van belang in een vroeg stadium duidelijkheid te krijgen. Wij weten niet zeker of de culturele sector in maart 2021 nog te maken heeft met beperkingen, maar we achten dat zeer waarschijnlijk. Zouden we het besluit een paar maanden uitstellen, dan hebben wij niet meer genoeg tijd om alle benodigde voorbereidingen te treffen, ongeacht hoe het besluit dan zou uitvallen. We hebben de beslissing genomen (en hebben moeten nemen) op basis van wat ons op dit moment aannemelijk lijkt.

• De Johannes-Passion is weliswaar korter dan de Matthäus-Passion, maar niet minder intensief. Meerdere concerten op één dag zou een te zware belasting voor onze musici zijn. Zij kunnen een tournee van drie weken alleen gezond volmaken met voldoende rust tussen de concerten. We willen immers dat het laatste concert nog net zo fris en energiek klinkt als het eerste.
    Ook kunnen we uit ons kernensemble geen twee volwaardige casts samenstellen, die elkaar zouden kunnen afwisselen. Wij voeren de Johannes-Passion daarom één keer op een dag uit.

• Ieder organisatie maakt daarin zijn eigen afwegingen. Wij beoordelen de grootte van ons ensemble als te groot en de lengte van het stuk als te lang zonder pauze. Mogelijk kijken andere muziekgezelschappen het nog even aan, of besluiten zij tot aanpassingen waarvan wij vinden dat die niet bij onze artistieke overtuigingen passen (inkorten, of kleinere bezetting).
    Daarnaast heeft niet elk gezelschap zoals wij te maken met zowel kerken als concertzalen. Onze passie-tournee bestaat in 2021 uit twaalf concerten; zeven in Nederlandse concertzalen en vijf in de Grote Kerk Naarden. Wij kunnen daardoor geen oplossing toepassen die op alle verschillende concertlocaties toegesneden is.

• Jazeker. Bij de eerste uitvoeringen van de Matthäus-Passion door de Bachvereniging werd nog lustig in de partituur gesneden. In 1928 weigerde dirigent Evert Cornelis echter bij te dragen aan een ‘gemankeerde’ Matthäus-Passion en besloot hij in plaats daarvan de Johannes-Passion uit te voeren.
    Ook later heeft de Bachvereniging de Johannes-Passion met enige regelmaat uitgevoerd. Vanwege het specifieke karakter van de muziek echter niet zo heel vaak, omdat voor de Bachvereniging passietijd gelijk staat aan ‘Matthäus-tijd’. In 2008 waren we met de Johannes op tournee in Japan en in 2017 voerden we het stuk in Nederland uit met overwegend jonge musici. Het concert in Naarden werd opgenomen en is te zien en beluisteren op All of Bach.

• Wij hopen van harte van wel!

Kaartverkoop Johannes-Passion

• Omdat momenteel onduidelijk is voor hoeveel mensen per concert wij de Johannes-Passion mogen uitvoeren, hebben wij besloten de kaartverkoop voor de Johannes-Passion zo kort mogelijk op de Goede Week van start te laten gaan. Wij verwachten dat dit eind februari zal zijn. Op deze manier kunnen we zo adequaat mogelijk op eventuele nieuwe coronamaatregelen inspelen.

Wilt u graag op de hoogte blijven over de verkoop van de Johannes-Passion? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

• Ja, Vrienden van de Bachvereniging krijgen voorrang op het bestellen van kaarten ten opzichte van reguliere kaartkopers.

• Op dit moment is nog onduidelijk hoe de kaartverkoop voor de Johannes-Passion in de Goede Week in Naarden zal gaan verlopen. In januari 2021 kunnen wij pas meer zeggen over het definitieve aantal concerten, de capaciteit, rangen, prijzen, maximaal aantal te bestellen kaarten etc.

• Op dit moment is nog onduidelijk hoe de stoelindeling voor de Johannes-Passion in de Goede Week in Naarden eruit komt te zien. In januari 2021 kunnen wij hier pas meer zeggen over zeggen.

• In een situatie waarbij er geen maatregelen worden opgelegd door de overheid, behálve de anderhalvemetermaatregel, kunnen we tussen de 400 en de 450 bezoekers plaatsen in de Grote Kerk Naarden, met inachtneming van ieders veiligheid en gezondheid. Mochten er extra maatregelen zijn aangekondigd, dan wordt de capaciteit verlaagd, in lijn met de maximum aantallen die de overheid aangeeft.

• Op dit moment zal de Nederlandse Bachvereniging de Johannes-Passion in 2021 zes keer uitvoeren:
    • Palmzondag 28 maart
    • Dinsdag 30 maart
    • Woensdag 31 maart
    • Witte Donderdag 1 april
    • Goede Vrijdag 2 april
    • Stille Zaterdag 3 april
    Wij doen momenteel echter ons uiterste best om het aantal concerten in Naarden uit te breiden.

Ik heb al kaarten

• Uw kaarten zijn niet meer bruikbaar. U krijgt het aankoopbedrag van uw kaarten voor de geannuleerde Matthäus-Passion uiterlijk in de week van 14 december teruggestort op uw rekening.

• Uw kaarten voor de Matthäus-Passion zijn van toepassing op de zaalplattegrond zoals deze vóór de coronacrisis was ingericht, namelijk met plaats voor ongeveer 1.750 bezoekers.
    Rekening houdend met de anderhalvemetermaatregel kunnen wij nu tussen de 400 en 450 bezoekers plaatsen, met inachtneming van ieders veiligheid en gezondheid. U begrijpt dat deze plattegronden zodanig van elkaar verschillen dat het één op één omboeken van uw kaarten helaas onmogelijk is.