Jos van Veldhoven

dirigent | dirigent

JOS VAN VELDHOVEN VIERT IN SEIZOEN 2013-2014 ZIJN 30-JARIG JUBILEUM ALS DIRIGENT EN ARTISTIEK LEIDER BIJ DE NEDERLANDSE BACHVERENIGING. LETTERLIJK HONDERDEN PROGRAMMA’S VAN ZIJN HAND MAAKTEN IN DE AFGELOPEN JAREN GROTE INDRUK IN NEDERLAND EN VER DAARBUITEN. STEEDS WEET HIJ TRADITIE EN AVONTUUR MET ELKAAR TE VERBINDEN.

Jos van Veldhoven studeerde muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit te Utrecht en koor- en orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Veelvuldig trekt Jos van Veldhoven de aandacht met uitvoeringen van ‘nieuw’ repertoire binnen de oude muziek. Opzienbarend waren onder meer uitvoeringen van oratoria van Telemann en Graun, vespers van Gastoldi, reconstructies van Bachs Markus Passion, de Köthener Trauer-Music en vele onbekende zeventiende-eeuwse dialogen. Daarnaast leidde hij een groot aantal eigentijdse premières van barokopera’s van onder andere Mattheson, Keiser, Bononcini, Legrenzi, Conti en Scarlatti.

Als gastdirigent leidde Jos van Veldhoven onder meer het Nederlands Kamerkoor, het Groot Omroepkoor, het Vlaams Radiokoor, het Beethoven Orchester Bonn, de Robert Schumann Philharmonie, de Essener Philharmoniker en het Brabants Orkest. Met regisseur Dietrich Hilsdorf maakte Jos van Veldhoven een cyclus geënsceneerde Handeloratoria in de operahuizen van Bonn en Essen.

Onder zijn leiding kwam een indrukwekkende cd-serie met de grote werken van Bach tot stand en maakte de Nederlandse Bachvereniging concertreizen in Europa, de Verenigde Staten en Japan.

Als docent koordirectie is hij verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

In 2007 werd Jos van Veldhoven benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw om zijn baanbrekende werk voor de oude muziek.

Deel deze pagina

"JOS VAN VELDHOVEN HEEFT ZICH VAN EEN GRANDIOZE KOORDIRIGENT ONTWIKKELD TOT EEN BACH-INTERPREET DIE ZICH IN HET GEZELSCHAP VAN HERREWEGHE, KOOPMAN EN LEONHARDT KAN HANDHAVEN." - Luister -
"ALS ÉÉN VAN DE WEINIGE NEDERLANDSE OUDE MUZIEK-UITVOERDERS HEEFT DIRIGENT JOS VAN VELDHOVEN DE BROODNODIGE PIONIERSDRIFT BEHOUDEN." - Trouw -

All of bach

In het najaar van 2013 is Jos van Veldhoven geinterviewd over All of Bach.

Neem gerust contact op

Publieksservice:
(ma-vr van 9.30 tot 12.30 uur)
Op 27 en 28 april is de publieksservice gesloten!