Prelude en fuga in a klein

Achter de muziek

Verhaal
Achtergrondvideo's

Daar wil ik wel meer van

Avontuurlijker, fantasierijker en smakelijker

Meteen aan het begin is duidelijk: dit is een vroege Bach. Zo’n snelle riedel die plots op een onverwachte noot eindigt, is typisch zo’n grillig muzikaal gebaar dat we ook uit Bachs andere vroege werken kennen. En wat erop volgt, bevestigt die eerste indruk. Wie bijvoorbeeld de Toccata in d klein, BWV 913, nog in de oren heeft, hoort meteen allerlei overeenkomsten.

Er is wel geopperd dat dit stuk misschien het enig bewaard gebleven werk is uit een reeks van didactische kleine preludes en fuga’s. In de vroegste bron wordt het in ieder geval inderdaad zo gebruikt. Die eerste bron is namelijk een handschrift met een hele serie preludes, intonaties en fuga’s in verschillende toonsoorten van allemaal ongeveer dezelfde omvang. De andere werken zijn van componisten als Pachelbel, Wecker, Zachow, Krieger en Werckmeister. Het handschrift werd op 3 april 1709 begonnen door Johann Christoph Bach (1673-1727), een verre verwant – en dus niet de gelijknamige oom of broer - van Johann Sebastian die in het stadje Gehren in het Thüringse woud cantor en organist was. Deze Johann Christoph gebruikte het waarschijnlijk in zijn eigen lespraktijk.

In het oeuvre van Bach zelf neemt deze Prelude en fuga in a klein een relatief bescheiden plaats in, maar in zo’n verzamelhandschrift valt het ineens weer in positieve zin op, zelfs zonder dat zijn naam erbij staat. Het is net een stuk avontuurlijker, fantasierijker en smakelijker dan de rest. Hoeveel studenten zouden tegen Johann Christoph Bach gezegd hebben: “hé, de componist van die fuga, daar wil ik wel meer van?”

BWV
Titel
Prelude en fuga in a klein
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Jaartal
vroeg werk, in elk geval vóór 1725
Stad
onbekend
Eerste uitvoering
onbekend

Achtergrondvideo's

Harpsichordist Kris Verhelst

“Rhythm and harmony. They're very important to me and they are strongly present in Bach's music.”

Teksten

• Productie
    Hanna Schreuders

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!