Schenken & nalaten

Een fonds op naam of nalaten

De muziek van Bach heeft hem al ruim 250 jaar overleefd. Bach kon zich in zijn tijd geen voorstelling maken van onze moderne wereld, waarin uitvoeringen van zijn composities wereldwijd worden uitgevoerd en online slechts één muisklik van u verwijderd zijn.

Nalaten

Als u besluit een deel van uw vermogen aan de Nederlandse Bachvereniging na te laten, helpt u mee aan de tijdloze en grenzeloze verspreiding van Bachs muziek. U kunt aangeven of u specifieke wensen heeft met betrekking tot de besteding van uw vermogen. We gaan daarover graag met u in gesprek en verwelkomen u vervolgens als donateur van de Bachvereniging. Wanneer de tijd komt, houden we uw naasten op de hoogte van de besteding van uw geld en betrekken wij hen (indien gewenst) bij de projecten die mede met uw steun tot stand komen.

Wanneer u heeft aangegeven dat u de Bachvereniging heeft opgenomen in uw testament, houden we u direct op de hoogte van alle ontwikkelingen bij ons ensemble. We nodigen we u graag uit voor bijzondere evenementen van de Bachvereniging en u heeft een eigen contactpersoon. U kunt op deze manier al bij leven van uw donatie kunt genieten. U vormt, samen met andere toekomstige donateurs, een dierbare geverskring en geniet daarbij ook van Vriendenvoordeel en speciale bijeenkomsten.

De mogelijkheden
U kunt de Nederlandse Bachvereniging op twee manieren opnemen in uw testament:
• met een zogenoemd legaat vastleggen dat Stichting de Nederlandse Bachvereniging een vastgelegd bedrag of bepaald goed ontvangt;
• Stichting de Nederlandse Bachvereniging ook als (mede-)erfgenaam vast laten leggen, met een erfstelling. Dan wordt uw bezit verdeeld onder alle erfgenamen volgens de percentuele verdeling in uw testament.

Fiscaliteit
De Nederlandse Bachvereniging is als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) vrijgesteld van successierecht. Uw schenking komt dus geheel ten goede aan de doelstellingen van de organisatie. Lees hier meer over onze ANBI-status.

Fonds op naam

Heeft u een klein vermogen dat u – eventueel verspreid over meerdere jaren – wilt besteden aan een specifiek doel bij de Bachvereniging? Dan kunt u een Fonds op Naam oprichten en zelf bepalen wanneer en onder welke voorwaarden het vermogen van het fonds aan de Nederlandse Bachvereniging wordt uitgekeerd.

U stelt een Fonds op naam in vanaf € 50.000 via een eenmalige schenking of door vijf jaar achtereen een schenking van € 10.000 te verrichten. Als u besluit een Fonds op naam op te richten, overleggen wij graag met u over het doel van dat fonds. U kunt een Fonds op Naam in uw testament opnemen, maar ook tijdens uw leven effectueren. Zo heeft u meer zicht op de besteding van uw donatie en geniet u van fiscaal voordeel. Bij een maximaal belastingvoordeel kost een jaarlijkse inleg van € 10.000 slechts netto € 4.150. Een Fonds op Naam kan direct bij de Bachvereniging worden onder gebracht.

Wilt u meer informatie?
Neem contact op met Liza Westendorp (hoofd Development) via development@bachvereniging.nl of 06 2208 1608.