Veelgestelde vragen

Vertrek Shunske Sato

Waarom vertrekt Shunske Sato?
De internationale agenda van Shunske bleek vaak lastig te combineren met de veeleisende rol als artistiek leider bij de Nederlandse Bachvereniging. Bovendien heeft hij behoefte aan een bredere muzikale ontwikkeling. Hij is een internationaal veelgevraagd musicus, ook voor 19e en 20e eeuws repertoire. Zijn ambities strekken verder dan de barokmuziek.

Wat motiveert de Nederlandse Bachvereniging om Shunske Sato te laten gaan?
We zijn Shunske enorm dankbaar voor wat hij de afgelopen tien jaar gebracht heeft voor de Nederlandse Bachvereniging. We gunnen hem ook van harte zijn internationale carrière en willen hem hierin alle ruimte geven.

Wat vinden de ensembleleden van het vertrek van hun artistiek leider?
De musici roemen Shunske om zijn kwaliteiten als musicus en concertmeester en prijzen zijn tomeloze inzet. De meeste musici zien hem dan ook liever niet vertrekken.

Betekent het vertrek van Shunske ook een wijziging in de artistieke koers van de Nederlandse Bachvereniging?
Nee. De artistieke koers blijft ongewijzigd. Onze visie Bach voor iedereen is uitgangspunt voor al onze activiteiten. Het relevant maken van Bachs muziek in de huidige tijd is dat ook.

Heeft het vertrek van Shunske invloed op de huidige programmering?
Nee. De programmering voor seizoen 2022-2023 en blijft vooralsnog ongewijzigd. Voor seizoen 2023-2024 zoeken wij naar andere oplossingen. In het voorjaar van 2023 presenteren wij de programmering voor het volgende seizoen.

Kan ik nog concerten bijwonen waarin Shunske speelt?
Ja, Shunske is nog tot het einde van dit seizoen artistiek leider en leidt het Weihnachts-Oratorium en Bachs Fusion vanaf de viool.

Heeft Shunskes vertrek invloed op All of Bach?
Shunske is altijd een belangrijke aanjager geweest van All of Bach en blijft een spil in het project. We hopen opnames met elkaar te blijven maken en daarbij ruimte te geven aan Shunskes artistieke inbreng, ook na 2023.

Heeft de Nederlandse Bachvereniging al een opvolger op het oog?
Nee. De komende tijd zoeken we naar een nieuwe artistiek en muzikaal leider voor de Nederlandse Bachvereniging.