Adriaan de Koster

zingt als tenor in de Nederlandse Bachvereniging.

De tenor Adriaan De Koster vatte zijn hogere muziekstudies aan in 2002, na zijn universitaire opleidingen economie en cultuurmanagement voltooid te hebben. Na zijn master zang aan het Lemmensinstituut (Leuven) bij Jan Caals, Marianne Vliegen en Lieve Jansen studeerde hij in Den Haag bij Andrew Schroeder.

Als solist nam hij de tenorpartij voor zijn rekening in vele cantates en het Magnificat van J.S. Bach, alsook in de Mariavespers van Monteverdi en in Messiah, “L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato”, Dixit Dominus en Chandos Anthem 11 van Haendel. Ook was hij te horen in de muziektheaterproductie Almschi met de Octopus Solisten en in Rossini's “Il signor Bruschino” vertolkte hij de rol van Florville. Hij soleerde in de Markuspassie van Keiser, Membra Jesu Nostri (Buxtehude), het Stabat Mater van Haydn en als evangelist en solist in J.S. Bachs Passies.

Naast zijn opleiding als solist is hij ook een veelgevraagde ensemblezanger. Hij deed verschillende projecten met graindelavoix en maakt regelmatig deel uit van BachPlus en het Vlaams Radio Koor. Verder zingt hij bij Psallentes, Vox Luminis en het Nieuw Nederlands Vocaal Ensemble, Pygmalion (F), Choeur de chambre de Strasbourg, Cappella Amsterdam en is hij vast lid van het Huelgas Ensemble en Utopia Ensemble.

Door in verschillende koren en vele projecten mee te zingen kreeg hij de kans verschillende dirigenten te ontmoeten. Zo zong Adriaan al onder leiding van onder andere Bart Van Reyn, Erik Van Nevel, Masaki Suzuki, Hervé Niquet, Richard Egarr, Paul Van Nevel, Phillippe Herreweghe en Sigiswald Kuijken op vele concerten en opnames. Ook neemt hij graag deel aan masterclasses, in die context werkte hij al met Janette Fischer, Anna Nativitade, Christophe Prégardien en Maarten Koningsberger.