Over ons

Opgericht in 1921 om Bachs Matthäus-Passion uit te voeren in de Grote Kerk in Naarden, is de Nederlandse Bachvereniging in de afgelopen eeuw uitgegroeid tot een toonaangevend vocaal-instrumentaal ensemble van (inter)nationale betekenis. Wij zijn spelers, zangers en (door)gevers van het werk van Bach en zijn tijd- en geestgenoten. Onze musici spelen op authentieke instrumenten en worden gedreven door nieuwsgierigheid en speelplezier.

Sinds haar oprichting werd de Nederlandse Bachvereniging achtereenvolgens geleid door Johan Schoonderbeek, Evert Cornelis, Anthon van der Horst, Charles de Wolff en Jos van Veldhoven. In 2018 werd violist Shunske Sato benoemd tot artistiek leider. Het gedachtengoed van nieuwe generaties leidt steeds tot veranderende visies. Zo ontdekken we telkens opnieuw diepe lagen en verrassende schakeringen in Bachs fantastische muziek, terwijl we oog houden voor de omgeving en omstandigheden waarin zijn muziek is ontstaan.

Alles van Bach voor iedereen: dat is onze missie. Jaarlijks verzorgen wij ruim zestig concerten in binnen- en buitenland. Daarnaast kan iedere muziekliefhebber (gratis) genieten van alle werken die we opnemen voor All of Bach. Om de traditie levend te houden zijn wij altijd op zoek naar interessante samenwerkingspartners en betrekken we de nieuwe generaties bij ons werk. Met het Young Bach Fellowship leiden we de musici van de toekomst op, we coachen amateurs in de regio Utrecht en door ons educatieprogramma brengen wij middelbare scholieren in aanraking met de fascinerende wereld achter de muziek van Bach.

Het is ontzagwekkend hoe Bach door al die tijdperken heen zo relevant is gebleven. We kunnen altijd bij hem terecht voor inspiratie, ontroering, troost en bezinning. Bachs muziek is voor alle generaties een constante factor in een hectische wereld. Zo was, is en blijft er tijd voor Bach.