Nederlandse Bachvereniging

In 1921 richtte een kleine groep vernieuwers de Nederlandse Bachvereniging op. Ze wilden terugkeren naar Bach en tegenwicht bieden aan de Amsterdamse Matthäus-traditie van Willem Mengelberg. Met een nieuw ensemble voerden ze Bachs Matthäus-Passion uit waar die oorspronkelijk ook klonk: in een kerk. Destijds een revolutionaire daad. Nog steeds voert de Bachvereniging jaarlijks de Matthäus-Passion uit in de Grote Kerk in Naarden. Daarnaast zijn er zo’n vijftig concerten door heel Nederland en regelmatig daarbuiten. De Bachvereniging was te gast in Europa, de Verenigde Staten en Japan.

Barokensemble
De Bachvereniging werd achtereenvolgens geleid door Johan Schoonderbeek, Evert Cornelis, Anthon van der Horst, Charles de Wolff en Jos van Veldhoven. Van Veldhoven was 35 jaar artistiek leider en transformeerde de Bachvereniging tot een toonaangevend vocaal-instrumentaal barokensemble met bijbehorend instrumentarium. Hij werd in juni 2018 opgevolgd door Shunske Sato, violist en sinds xxx al concertmeester van de Nederlandse Bachvereniging. Hij zal de Bachvereniging een aantal projecten per jaar leiden vanaf de eerste lessenaar. Daarnaast wordt, net als onder Jos van Veldhoven, gewerkt met gastdirigenten.

All of Bach
In 2013 begon de Bachvereniging met het vernieuwende megaproject All of Bach – het uitvoeren en opnemen van alle werken van Johann Sebastian Bach. Er zijn al ruim 200 werken gepubliceerd op allofbach.com en er worden regelmatig nieuwe opnames gepubliceerd. Sinds september 2018 verschijnen er ook wekelijks opnames op YouTube. Musici uit het ensemble lichten de werken zelf toe en de composities worden rijk voorzien van achtergrondinformatie. Zo wil de Nederlandse Bachvereniging iedereen dichter bij Bach brengen.

Gastdirigenten
Omdat de Bachvereniging zich graag blijft ontwikkelen, worden jaarlijks verschillende gastdirigenten uitgenodigd. Zo waren onder meer Peter Dijkstra, Iván Fischer, Lars Ulrik Mortensen, Hans Christoph Rademann, Ed Spanjaard, Masaaki Suzuki en Gustav Leonhardt.

De jeugd heeft de toekomst
De Bachvereniging geeft jong talent een podium. Met het opleiden en begeleiden van jonge musici wil het ensemble een nieuwe impuls aan de barokmuziek geven. Jonge musici kunnen bij de Bachvereniging (podium)ervaring opdoen als Young Bach Fellow. Ook educatie staat hoog in het vaandel. Elk jaar bezoeken ruim 500 leerlingen een van de Matthäus-concerten in het kader van het educatieve project ‘Oog in oog met de Matthäus-Passion’. Zo investeren we in onze musici en het publiek van de toekomst.