Komm, du süße Todesstunde

Allerzielen

Allerzielen Allerzielen

De achtergrond

Allerzielen

In Bachs tijd – en al helemaal met Bachs muziek – voelde de dood niet als vreeswekkend einde, maar juist als een hoopgevende poort naar het eeuwige leven.

De wereld is een dwaalspoor, de dood een bevrijding.“

Met Allerzielen is het traditie om onze overleden geliefden te herdenken. De cantate Komm, du süße Todesstunde ademt het lutherse gedachtengoed dat het verlies van onze geliefden ook winst is – Jezus opende met zijn offer immers de hemel. De cantate vertolkt een troostend geloof: de wereld is een dwaalspoor, de dood een bevrijding, zeker voor Bachs luisteraars die zich de Dertigjarige Oorlog nog levendig herinnerden.

Alex Potter en zijn topcast werken naar Bachs prachtige cantate toe via een rijk programma vol koralen, motetten en instrumentale werken van Jacob Gallus en Johann Rosenmüller, wiens 400e verjaardag we in 2019 vieren. De muziek berust in de vergankelijkheid van de mens, maar met hoop op verlossing. Een memento mori in het vertrouwen dat een goed leven uiteindelijk wordt beloond.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

JOHANN ROSENMÜLLER
Dies Irae

JOHANN SEBASTIAN BACH
Komm, du süße Todesstunde, BWV 161

En werken van Jacob Gallus, Martin Luther en Johann Rosenmüller

Uitvoerenden

Nederlandse Bachvereniging
Alex Potter, alt en leiding

Dorothee Mields, sopraan
Thomas Hobbs, tenor
Stephan MacLeod, bas

Beleef meer

Bekijk dit werk op All of Bach

Ich habe genung

cantates, BWV 82

Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust

cantates, BWV 170