Mozart, Haydn & Bach

Bach als basis

Bach als basis Bach als basis

De achtergrond

Bach als basis

Shunske Sato duikt met het orkest van de Bachvereniging in de ongelooflijke diversiteit van de ‘klassieke’ symfonie, net voor deze bij Beethoven volwassen werd.

Een symfonische reünie van vier componisten.“

Wolfgang Amadeus Mozart studeerde – weliswaar slechts in geest – contrapunt bij de allerbeste: Johann Sebastian Bach. Hij ontdekte Bachs Wohltemperirte Clavier tijdens de zondagse salons van baron van Swieten en bewerkte delen voor strijkkwartet. Zijn andere grote leermeester was gelukkig springlevend en werd zelfs een goede vriend: Joseph Haydn, een pionier van de moderne symfonie. Vanhal begon zijn symfonische oeuvre nog op en top barok om gaandeweg de Sturm und Drang te omarmen. Ook Dittersdorf wist op zijn manier de moeilijk voorspelbare smaak van het veeleisende Weense publiek op de voet te volgen. De vier heren zouden trouwens ooit nog een strijkkwartet hebben gevormd, met Haydn en Dittersdorf op viool, Mozart op altviool en Vanhal op cello. Zet je schrap voor hun symfonische reunion tour!

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

JOHANN BAPTIST VANHAL