Een weelde aan instrumenten

Bachs mooiste orkestwerken

Bachs mooiste orkestwerken Bachs mooiste orkestwerken

De achtergrond

Bachs mooiste orkestwerken

Artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging, Shunske Sato, combineert voor dit programma de mooiste orkestwerken van Johann Sebastian Bach.

Alle groepen van het orkest mogen schitteren.“

Net als Sato was Bach een meesterviolist, die ook nog geweldig kon spelen op het orgel en klavecimbel. Zijn mooiste concerten hebben daarom vrijwel altijd een viool- of klaviersolo. Op het programma staan onder meer Bachs geliefde vioolconcert in E groot, het dubbelconcert voor viool en hobo en het vijfde ‘ Brandenburgs’ concert, waarin het klavecimbel voor het eerst op de voorgrond trad als solo-instrument. Het concert opent met de eerste orkestsuite, waarin alle groepen van het orkest mogen schitteren. Naast Bach klinkt er muziek van Pisendel en Buffardin. Tegenwoordig misschien onbekende namen, maar Pisendel was dé sterviolist in Bachs tijd en Buffardin een wereldberoemd fluitist. Veel van Bachs solowerken waren hen op het lijf geschreven.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

Orkestsuite nr. 1 in C groot, BWV 1066