Bach@School

Ontdek de muziek van Bach

Bach@School is ons educatieproject voor leerlingen van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs die het vak muziek als eindexamenvak gekozen hebben.

Met Bach@School heeft de Nederlandse Bachvereniging een project ontwikkeld waarbij leerlingen op een praktijkgerichte manier in aanraking komen met barokmuziek en in het bijzonder de muziek van Johann Sebastian Bach.

Omdat er in de barok een improvisatietraditie bestond van de basso continuo, en ook Bach in zijn muziek ruimte biedt voor improvisatie, staat improvisatie in de barok centraal. Dit past goed bij wat de Bachvereniging doet en sluit mooi aan op het subdomein improviseren en componeren uit de syllabus Centraal Examen Muziek voor Havo/VWO.
Het project geeft leerlingen verdieping in de barok, de muziek van Bach en improvisatie, en geeft hen de unieke kans te musiceren met musici van de Bachvereniging. De doelstelling van het project is dan ook dat de leerlingen aan de hand van interactieve lessen gericht op zelf musiceren, leren over de Bachvereniging, Bach, de barok en de muziektheorie horend bij de tijd van Bach. Zo worden ze voorbereid op hun bezoek aan een concert of repetitie.

Bach@School bestaat uit een voorbereidende les op school (door de muziekdocent begeleid), een gastles van een musicus (of meerdere musici) van de Nederlandse Bachvereniging en een afsluitend concert- of repetitiebezoek. De leerlingen ontvangen speciaal lesmateriaal dat bestaat uit een aantal pagina’s informatie en een uitgebreid deel met arrangementen die ze kunnen leren voor de gastles. Het materiaal kan worden gezien als een ‘muzikaal bouwpakket’. Het doel is het spelen/zingen van een arrangement, samengesteld uit verschillende partijen die steeds in verschillende combinaties herhaald worden. De leerlingen studeren op eigen niveau een deel in tijdens de voorbereidende les, zodat ze tijdens de gastles mét de musicus/musici van de Bachvereniging kunnen musiceren.

Voor de docenten is er een docentenhandleiding voor Bach@School ontwikkeld.

Wilt u meer informatie?
Neem contact op met Hilde Van Ruymbeke (educatie) via hilde.vanruymbeke@bachvereniging.nl.