Brief van Ankie van Wickevoort Crommelin

De Bachvereniging trad in 1942 noodgedwongen toe tot de Kultuurkamer en moest haar Joodse koorleden weren. Als gevolg hiervan weigerde sopraansoliste Jo Vincent medewerking te verlenen aan de concerten van de Bachvereniging. Ankie van Wickevoort Crommelin werd op het laatste moment gevraagd om in te vallen.

In deze brief omschrijft Ankie van Wickevoort Crommelin haar beweegredenen om Jo Vincent te vervangen. Persoonlijk had Van Wickevoort ook grote moeite om de Matthäus onder de vlag van de Kultuurkamer uit te voeren, maar uiteindelijk was ze van mening dat de muziek van Bach moest blijven klinken in deze moeilijke oorlogsjaren.

• Tijdlijn plaatje

Brief van Ankie van Wickevoort Crommelin aan het bestuur van de Bachvereniging.

• Tijdlijn plaatje