Een bonte muziekselectie

Café Zimmermann Café Zimmermann

De achtergrond

Café Zimmermann

In 1729 kreeg Bach de leiding over het Leipziger Collegium Musicum: een stedelijk muziekgezelschap van studenten en beroepsmusici dat door Georg Philipp Telemann was opgericht.

Dit café was de plek waar Bach werken als de Kaffee-Kantate uitvoerde.“

Met dit gezelschap gaf Bach elke vrijdagavond concerten in het Zimmermannsche Kaffeehaus in de Katharinenstraße, destijds de meest elegante straat van Leipzig. De eigenaar van het modieuze koffiehuis, Gottfried Zimmermann, vroeg de musici geen huur en ook het publiek had gratis toegang. Zimmermann kwam uit de kosten door de verkoop van koffie, een toen nog exotische lekkernij.

Dit café was de plek waar Bach werken als de Kaffee-Kantate uitvoerde, maar ook zijn Vioolconcerten en stukken van collega-componisten Händel en goede vriend Telemann. Deze bonte muziekselectie is dit seizoen bijeen gebracht in het afwisselende programma Café Zimmermann.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

JOHANN SEBASTIAN BACH