Cellosuites

Door zes jonge cellisten

In navolging van eerdere projecten voor jonge pianisten en violisten, organiseerde de Bachvereniging in 2022 een talentontwikkelingsproject voor jonge cellisten, in samenwerking met de Cello Biënnale Amsterdam en met steun van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Lucia Swarts, celliste van de Bachvereniging, coachte de jonge cellisten tijdens verschillende masterclasses en de opname die zij voor All of Bach maakten. De cellisten namen elk één deel uit Bachs Derde cellosuite op, die zij vervolgens uitvoerden tijdens een lunchconcert in de Cello Biënnale Amsterdam.

Na een aanmeldingsronde waren de volgende zes kandidaten geselecteerd:
• Valentijn Jeukendrup
• Sofia Boisvert
• Thijmen Tempelaars
• Mudrė Buckutė
• Arda Naci
• Joshua Hassler-Forest

Lucia Swarts liet de zes cellisten kennismaken met barokke speeltechnieken en -stijlen in twee verschillende masterclasses. Dankzij het Nationaal Muziekinstrumentenfonds konden ze tijdens de masterclasses een barokstok uitproberen. In een derde masterclass onder leiding van Lucia Swarts en Bachvereniging-organist Leo van Doeselaar verdiepten ze zich in het continuospel. Onder begeleiding van Lucia namen ze vervolgens één deel uit de Derde cellosuite op. Het project werd afgesloten met een concert op woensdag 26 oktober 2022 als onderdeel van de Cello Biënnale Amsterdam. Bekijk hieronder de complete opname van de Derde cellosuite.