Cello Biënnale

Cello Biënnale Cello Biënnale

De achtergrond

Cello Biënnale

Tijdens de Cello Biënnale Amsterdam ziet het publiek de cello in al zijn facetten in een speciaal door de Bachvereniging ontwikkeld programma rondom concerten van Bach. Ook spelen zes jonge, getalenteerde musici de Derde cellosuite van Bach tijdens een gratis toegankelijk lunchconcert.

Drie cellisten spelen op drie verschillende varianten van de barokcello. Alleen en samen soleren zij op maandag 24 oktober in concerten van Bach. Celloconcerten van Bach? Die hoor je niet dagelijks en dat klopt, want Bach schreef wel zes suites, maar geen concerten voor cello solo. Toch namen we de vrijheid om in zijn werk te zoeken naar repertoire dat, met enige aanpassing, zeer geschikt is als concert voor één of meer cello’s. Want zeg nou zelf: zou Bach dat niet ook doen als hij zulke gastcellisten op bezoek had?

Tijdens een gratis toegankelijk lunchconcert op woendag 26 oktober spelen zes jonge, getalenteerde musici uit ons talentontwikkelingsproject de Derde cellosuite van Bach tijdens een gratis toegankelijk lunchconcert. Lucia Swarts, celliste van de Bachvereniging, heeft de jonge cellisten gecoacht en begeleid tijdens de opname die zij voor All of Bach maakten. Iedere cellist nam één deel uit de Derde cellosuite op, die zij ook tijdens dit lunchconcert zullen uitvoeren. Deze opnamen voor All of Bach worden tegelijkertijd met dit concert tijdens de Biënnale gepubliceerd.

Het concert

Werken en Uitvoering