Een opera-pastiche met muziek van Vivaldi

Dangerous Liaisons

Dangerous Liaisons Dangerous Liaisons

De achtergrond

Dangerous Liaisons

OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging presenteren een spiksplinternieuwe barokopera, met muziek van Antonio Vivaldi.

De vurige en virtuoze operamuziek van de Venetiaanse componist is bezig aan een ware comeback.“

De vurige en virtuoze operamuziek van de Venetiaanse componist is bezig aan een ware 'comeback'. In deze voorstelling komen Vivaldi's meest opwindende aria's samen op een nieuw libretto. Er wordt een al even opwindend verhaal mee verteld, gebaseerd op de beruchte briefroman Les Liaisons Dangereuses: een fatale liefdesgeschiedenis, gesitueerd tijdens het Carnaval in Venetië.

Marquise de Merteuil en Vicomte de Valmont spelen een gevaarlijk spel met de liefde. De voormalige geliefden troeven elkaar af met sensuele wreedheden. Ze dagen elkaar uit om anderen te verleiden. Hun relatie komt op scherp te staan als Valmont echt lijkt te vallen voor de verleidelijke maar kuise presidentsvrouw Tourvel. In de venijnige strijd die volgt gaan alle betrokkenen uiteindelijk ten onder; een fatale liefdesgeschiedenis. Én een portret van een tijdperk, waarin een verveelde elite bezwijkt onder haar eigen intriges.

De felle emoties krijgen een weerklank in Vivaldi’s vocale en instrumentale vuurwerk, uitgevoerd door een sprankelende internationale cast en de topmusici van de Bachvereniging. Met nieuw gecomponeerde recitatieven wordt het werk tot een eenheid gesmeed. OPERA2DAY paste dat procedé eerder succesvol toe in de tot 'Opera van het jaar' verkozen La troupe d'Orphée en het latere Dr. Miracle's last illusion. Als opvolger nu: een Vivaldi voor deze tijd.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

SERGE VAN VEGGEL