J.S. Bach

De Apocalyps De Apocalyps

De achtergrond

De Apocalyps

Een droom komt uit: ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Nederlandse Bachvereniging presenteren OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging J.S. Bach – De Apocalyps: ‘de opera die Bach nooit schreef’.

macht, corruptie en volkshysterie staan centraal“

Bach werkte een groot deel van zijn leven als cantor in Leipzig en schreef veel kerkmuziek. Als het net even anders gelopen was, had hij wellicht ook een gelauwerd operacomponist kunnen worden. Hierdoor geïnspireerd brengen OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging nu een nieuwe opera op basis van zijn vocale muziek. De opera vertelt het zestiende-eeuwse verhaal van Jan van Leyden. Deze acteur, cafébaas en kleermaker wist zeker dat het einde der tijden nabij was en overtuigde een hele gemeenschap van zijn fundamentalistische opvattingen. Maar zijn heilstaat werd een tirannie en kwam uiteindelijk ten val.

J.S Bach – De Apocalyps schildert deze roerige tijd met de onvergetelijke muziek van Bach op een meeslepend nieuw libretto, uitgevoerd door een internationale cast en het toonaangevend vocaal-instrumentaal ensemble van de Nederlandse Bachvereniging.

Extra activiteiten
De opera spiegelt het hedendaagse eindtijddenken, waarin van links tot rechts, of vanuit religieus perspectief, gevreesd wordt voor het te gronde gaan van de vertrouwde wereld. Deze actuele thematiek wordt verkend in een breed scala aan extra activiteiten.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

J.S. Bach: De Apocalyps