De opera die Bach nooit schreef

J.S. Bach - De Apocalyps

Bestel hier uw kaarten
J.S. Bach - De Apocalyps J.S. Bach - De Apocalyps

De achtergrond

J.S. Bach - De Apocalyps

Een gloednieuwe opera met muziek van Bach vertelt het verhaal van zestiende-eeuwse geradicaliseerde wederdopers.

Actuele thematiek in een meeslepende drama“

Bach werkte een groot deel van zijn leven als kerkmusicus. Opera’s componeerde hij niet, maar zijn werk kent veel dramatische kracht. Wat als hij een opera had geschreven? Deze gedachte inspireerde de Nederlandse Bachvereniging en OPERA2DAY tot de constructie van J.S Bach – De Apocalyps. In 2022 ging de voorstelling, in coronatijd, al succesvol in première ter gelegenheid van ons 100-jarig jubileum. Dit seizoen gaat de voorstelling eindelijk op tournee!

De opera vertelt het waargebeurde zestiende-eeuwse verhaal van de acteur, cafébaas en kleermaker Jan van Leiden. Hij was ervan overtuigd dat het einde der tijden nabij was en wist velen van zijn fundamentalistische opvattingen te overtuigen. Maar de heilstaat die hij wilde vestigen liep uit op een tirannie en ging uiteindelijk roemloos ten onder.

J.S Bach – De Apocalyps schildert deze roerige tijd met de onvergetelijke muziek van Bach op een meeslepende nieuwe tekst. De Griekse componist Panos Iliopoulos smeedde de Bachwerken aan elkaar en componeerde waar nodig nieuwe muziek. De opera klinkt niet alleen in Nederland, maar ook tijdens het BachFest in Leipzig, en in Münster, de stad waar Jan van Leiden zijn koninkrijk wilde opbouwen.

Beluister ook de podcast over het verhaal van de opera:
Jan van Leiden en het einde der tijden

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

J.S. Bach – De Apocalyps

Uitvoerenden

OPERA2DAY & Nederlandse Bachvereniging
Serge van Veggel, concept en regie
Hernán Schvartzman, dirigent
Shunske Sato, idee en muzikaal advies
Panos Iliopoulos, componist