NBV: artist in residence

Festival Oude Muziek Festival Oude Muziek

De achtergrond

Festival Oude Muziek

Een residentie tijdens het grootste oudemuziekfestival ter wereld: een prachtig cadeau voor onze honderdste verjaardag! Bach en zijn zonen staan dit jaar centraal tijdens het festival met Galanterie als thema.

Intieme salonconcerten met vlammende muziek“

De Nederlandse Bachvereniging opent het festival met C.P.E. Bachs Magnificat. Daarna pakken we uit met de pasticcio-passie Wer ist der, so von Edom kömmt: een topstuk rond Grauns Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld, dat ook werk van Johann Sebastian Bach en Telemann bevat.

In een serie intieme salonconcerten met vlammende muziek en persoonlijke toelichtingen voor slechts een handjevol publiek, ervaart u wederom hoe onze musici ook solistisch geweldig spelen. We maken de residentie af met de lezingenreeks Verenigd rond Bach over oude muziek in Nederland, gecureerd door Kailan Rubinoff.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

VRIJDAG 26 AUGUSTUS
20:00 - C.P.E.Bach's Magnificat

Een feestelijk openingsspektakel naar historisch voorbeeld: een concert georganiseerd door Carl Philipp Emanuel Bach in 1786. De beroemdste onder de Bach-zonen zorgde voor een klinkende hommage aan zijn vader, maar liet ook zijn eigen stem horen in de jubelklanken van zijn Magnificat!

ZATERDAG 27 T/M WOENSDAG 31 AUGUSTUS: Lezingen Verenigd rond Bach
De lezingenreeks Verenigd rond Bach (gecureerd door Dr. Kailan Rubinoff) over oude muziek in Nederland, gaat onder meer in op de historische uitvoeringspraktijk in Nederland, de band tussen de Bachvereniging en Gustav Maria Leonhardt en het belang van Bachs passies in ons culturele leven.
27 augustus, 18:30 -
Dr. Kailan Rubinoff: Historical performance in the Netherlands op the 1960s
28 augustus, 18:30 - Dr. Jed wentz: Gustav Maria Leonhardt and the Nederlandse Bachvereniging
29 augustus, 18:30 - Dr. Kailan Rubinoff: (Re)claiming Josquin: The ‘Netherlandic School’ Of Renaissance composers
30 augustus, 18:30 - Dr. Kailan Rubinoff: A passion according to St. Marx? Andriessen's Matthaus Passie
31 augustus, 18:30 - Dr. Kailan Rubinoff: Situating the Utrechter Passion - a conversation with Thomas Höft

DINSDAG 30 AUGUSTUS
20:00 - Een wonderlijke partituur: Graun, Telemann en J.S. Bach
Bachs passiemuziek en de Nederlandse Bachvereniging zijn na een eeuw uitvoeringsgeschiedenis onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar we hebben een missie: alternatief passierepertoire voor het voetlicht brengen. Dat doen we met deze pasticcio-passie met composities van Graun, Telemann en Johann Sebastian Bach.

WOENSDAG 31 AUGUSTUS T/M ZATERDAG 3 SEPTEMBER: Salonconcerten
Intieme salonconcerten zoals het hoort: op een bijzondere locatie, voor een handjevol publiek, met een drankje en in het gezelschap van één of twee musici die in woord en in muziek het beste van zichzelf geven. Wie er op de avond zelf voor u speelt blijft een verrassing, maar één ding is zeker: persoonlijker wordt het niet!
31 augustus, 20:00 - Salonconcert
2 september, 20:00 - Salonconcert
3 september, 20:00 - Salonconcert

Bestel hier uw kaarten of klik in bovenstaand overzicht op de titel om direct naar het het juiste evenement te gaan.

Uitvoerenden

Nederlandse Bachvereniging