Baroklegende René Jacobs leidt hoopvol Allerzielen-concert

Gedenken met vier bekende en geliefde Bach-cantates.

Voor het jaarlijkse Allerzielen-concert van de Nederlandse Bachvereniging koos René Jacobs vier bekende en geliefde cantates van Bach uit. Een programma waarin de Belgische topdirigent kan laten zien waarin hij uitblinkt: een doorleefde uitvoering met een hoofdrol voor de tekst.

Allerzielen is al eeuwenlang de gedenkdag voor de overledenen en de Bachvereniging gedenkt ieder jaar met Bach. Het programma dat gastdirigent René Jacobs voor deze Allerzielen samenstelde, is opbeurend en soms zelfs feestelijk van karakter. Jacobs: “De cantates gaan allemaal over de dood die overwonnen wordt en de gelukzalige zielen die de hemel zullen binnengaan. Ze zijn niet gecomponeerd voor de gelegenheid, maar het past zeer goed.” Het zijn werken die Jacobs in zijn lange loopbaan - waarin hij eerst faam maakte als countertenor – niet eerder dirigeerde: “Ik kijk hier helemaal naar uit.”

Geniaal
Alle vier cantates zijn vroege werken van Bach, die de jonge, experimenterende componist aan het werk laten zien. Het mystieke liefdesduet in cantate Erschallet, ihr Lieder, erklinget, ihr Saiten! is hiervan voor Jacobs een aansprekend voorbeeld: “Hoe dit duet verweven wordt met een koraal op de achtergrond, dat is zó geniaal gedaan door Bach. Het koraal wordt gespeeld, niet gezongen - bovendien door de hobo d’amore, de liefdeshobo, als symbool voor de liefde van God voor de mens. Dit is niet het enige geestelijke liefdesduet van Bach, maar het is een van de mooiste.”

uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van René Jacobs:

Johann Sebastian Bach

Christ lag in Todesbanden, BWV 4
Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret, BWV 31
Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen, BWV 12
Erschallet, ihr Lieder, erklinget, ihr Saiten!BWV 172

SOLISTEN
Isabel Schicketanz, sopraan
Tim Mead, alt
Thomas Hobbs, tenor
Nicolas Brooymans, bas

CONCERTEN