Cecilia Bernardini
Volgens mijn ouders was ik direct verkocht voor de viool toen het tijd was om een instrument te kiezen; opmerkelijk voor een twijfelaar zoals ik. Ik begon met vioollessen op mijn zesde, en doordat mijn vader barokhoboïst is had ik natuurlijk al heel wat (oude) muziek meegekregen.
Een vroege liefde voor de viool
Toch had ik een grote omweg nodig om professioneel barokmusicus te worden. Mijn eerste viooldocente, Julia Veerling, gaf me aan het einde van iedere les een cassettebandje mee met een opname van een beroemde vioollegende: Heifetz, Milstein, Menuhin. Ik raakte volledig in de ban van deze voor mij nieuwe en ‘moderne’ manier van muziek maken, en was niet van mijn cassettespeler weg te slaan. Door deze passie, maar ook vanuit puberale rebelsheid ging ik keihard moderne viool studeren om bij deze grote virtuozen in de buurt te komen. Achteraf ben ik hier blij mee, want nu ik uitsluitend historische viool speel, waarbij virtuositeit weliswaar niet altijd het belangrijkste aspect is, profiteer ik nog altijd van de solide technische basis die ik in die periode gelegd heb.
De weg naar oude muziek
Pas na het afronden van mijn moderne vioolstudie in Amsterdam kwam ik tijdens mijn master in Londen weer terecht in de oude muziek. Ik leerde nieuwe mensen kennen die mij inspireerden en met wie ik samen mocht spelen; onder anderen Adrian Chandler, Rachel Podger en Kati Debretzeni. Vanaf dat moment was de liefde voor oude muziek terug van eigenlijk nooit weggeweest. Eenmaal terug uit Londen besloot ik alsnog barokviool te studeren bij Lucy van Dael, wier zeer bijzondere Nicolò Amati-viool ik nu mag bespelen.
Na veel muzikale omzwervingen als aanvoerder bij verschillende buitenlandse orkesten prijs ik me gelukkig weer in Nederland geworteld te zijn, als moeder van twee prachtige kinderen en als concertmeester van de Nederlandse Bachvereniging.
Een bijzonder instrument
Cecilia Bernardini heeft een viool, gebouwd door Nicolò Amati in Cremona (1643), haar ter beschikking gesteld door Lucy van Dael via het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.