Masato Suzuki dirigeert Matthäus-Passion

Van 25 maart t/m 8 april tourt de Nederlandse Bachvereniging door het land met de Matthäus-Passion van Bach. Gastdirigent is Masato Suzuki, dirigent van het wereldberoemde Bach Collegium Japan en een van dé jonge getalenteerde barokdirigenten van dit moment.

Geen passietijd zonder Matthäus-Passion, de grote passie van Bach vol universele thema’s. Verraad, veroordeling, lijden, schuld, berouw, onvoorwaardelijke liefde – het zit er allemaal in. Het stuk combineert het afschuwelijkste en het allermooiste en blijft raken, of je nu religieus bent of niet. De Nederlandse Bachvereniging brengt dit verhaal al meer dan honderd jaar - op barokinstrumenten en volgens de uitvoeringspraktijken uit Bachs tijd - in Grote Kerk Naarden en op verschillende locaties in het hele land.

Masato Suzuki laat zich graag verrassen
Sinds de jaren 80 voert de Nederlandse Bachvereniging de Matthäus-Passion regelmatig met een internationale gastdirigent uit. Dit jaar staat het ensemble onder leiding van de veelzijdige dirigent, organist, klavecinist en componist Masato Suzuki. Hij staat open voor wat het ensemble hem brengt: “Natuurlijk heb ik mijn ideeën en gedachten, maar mijn ervaring is dat dingen tijdens de repetities en uitvoeringen pas echt vorm krijgen. Soms word je tijdens een repetitie of uitvoering ineens stilgezet bij een bepaald detail of accent, alsof je door de bliksem bent getroffen. Het stuk is zo fascinerend, daar blijf je nieuwe dingen in ontdekken.” Zeker is wel dat de uitbeelding van de tekst voor Masato Suzuki het uitgangspunt gaat zijn. Het kleine koor waarmee de Bachvereniging de Matthäus-Passion uitvoert, is voor hem daarom ideaal: “Op deze manier kun je de tekst het best tot uiting laten komen. Met een groter koor wordt het mij te symfonisch.”

Johann Sebastian Bach - Matthäus-Passion, BWV 244

7 april, 11.30 uur – Naarden, Grote Kerk
8 april, 11.30 uur – Naarden, Grote Kerk

Lamentaties en Goede Vrijdaglezing
Naast de uitvoeringen van de Matthäus-Passion kent de jaarlijkse passietijd van de Nederlandse Bachvereniging nog twee tradities: de Lamentaties en de Goede Vrijdaglezing. De Lamentaties is een intiem concert op de vroege ochtend van Goede Vrijdag en Stille Zaterdag, voorafgaand aan de Matthäus-Passion. Dit jaar: lamentaties van de Vlaamse Carolus Luython. De traditie van de Goede Vrijdaglezing is gestart in 2022 en biedt een bekende spreker het podium voor een maatschappelijke lezing over (een van) de thema’s uit Bachs Matthäus-Passion. Dit jaar geeft schrijver Abdelkader Benali de Goede Vrijdaglezing.