Met drie favoriete cantates neemt Shunske Sato afscheid

30 mei: uitzwaaiconcert ‘Het goede en het eeuwige leven’

Na tien jaar neemt Shunske Sato op 30 mei afscheid van de Nederlandse Bachvereniging, waar hij concertmeester, solist en de laatste vijf jaar artistiek leider was. Voor zijn uitzwaaiconcert ‘Het goede en het eeuwige leven’ koos hij drie cantates die hem na aan het hart liggen. Cantates over afscheid en over levenskunst.

Shunske Sato koos voor zijn uitzwaaiconcert de cantates BWV 26 Ach wie flüchtig, ach wie nichtig, BWV 39 Brich dem Hungrigen dein Brot en BWV 8 Liebster Gott, wenn werd ich sterben. Sato over zijn keuze voor juist deze cantates: “Een afscheid is een mijlpaal, een lijn die je trekt in je leven. Dat vraagt om een boodschap. Bij elk concert dat ik programmeer is er een kapstok. Nu zijn de Bachvereniging en ik die kapstok. De drie cantates die ik koos, passen hier heel goed bij.” BWV 26 en BWV 8 gaan over de vluchtigheid van het leven en de vergankelijkheid van alles om ons heen. Tussen deze afscheidscantates in koos Sato voor BWV 39, een cantate over levenskunst. Sato: “In het kort is de boodschap: heb je naaste lief. Dat is een boodschap die altijd zinvol is en zeker bij een afscheid. Dit is hoe ik zou willen leven.”

Sato’s vertrek is ingegeven door de wens om meer ruimte te hebben voor andere dingen: “Ik weet dat ik dertig levens zou moeten leven om alle mooie muziek te leren kennen, uitvoeren en écht te verteren en begrijpen. En toch wil ik het blijven proberen. Het verlangen naar andere muziek dan bij de Bachvereniging, ander repertoire, speelde altijd aan de rand. Ik kon dat niet echt verder ontwikkelen. Daar komt nu ruimte voor.”

Sato heeft de afgelopen jaren veel betekend voor de Bachvereniging. Onder zijn aanvoering is de internationale positie van het ensemble versterkt. Hij leverde een belangrijke bijdrage aan All of Bach en gaf een sterke impuls aan een meer vrije benadering van de uitvoering van Bachs muziek. Toekomstige samenwerking met de Bachvereniging als solist en gastdirigent is dus zeker niet uitgesloten. De Bachvereniging zoekt ondertussen naar een nieuw artistiek leider.

uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Shunske Sato:
Johann Sebastian Bach
cantate Ach wie flüchtig, ach wie nichtig, BWV 26
cantate Brich dem Hungrigen dein Brot, BWV 39
cantate Liebster Gott, wenn werd ich sterben, BWV 8 (eerste versie in E groot)

Dinsdag 30 mei – 20.15 uur – Naarden, Grote Kerk