Robert Swaak nieuwe voorzitter Raad van Toezicht

Robert Swaak treedt per 1 juli 2024 aan als voorzitter van de Raad van Toezicht van de Nederlandse Bachvereniging, en volgt daarmee Hanne Buis op, die deze functie de afgelopen jaren vervulde.

Robert Swaak is CEO van ABN AMRO Bank N.V. en brengt brede bestuurservaring mee. Hij is tevens lid van de Raad van Toezicht van Paleis Het Loo en was tot voor kort lid van de Raad van Toezicht van Nationale Opera & Ballet. Met deze bestuurlijke achtergrond, gekoppeld aan zijn grote belangstelling en inzet voor cultuur, is Robert uitermate geschikt om het voorzitterschap over te nemen van Hanne Buis.

Robert Swaak: “Vanaf jonge leeftijd hebben Bach en zijn prachtige composities een belangrijke rol in mijn leven gespeeld. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om een bijdrage te mogen leveren aan de Nederlandse Bachvereniging: een gezelschap van internationaal toonaangevende musici”.

Hanne Buis is sinds 2016 lid van de Raad van Toezicht en bekleedde de laatste jaren de rol van voorzitter. In juli verlaat zij de Raad na acht jaar, na het verstrijken van de statutair maximale termijn.

Hanne Buis: “De Bachvereniging is een geweldige organisatie die al decennialang tot de nationale en internationale top behoort. Ik ben dankbaar dat ik daar de afgelopen acht jaar aan heb kunnen bijdragen en heb mogen genieten van de prachtige muziek en de betrokkenheid van alle collega’s van de Bachvereniging”.

De Raad van Toezicht is Hanne intens dankbaar voor haar enorme inzet voor de Bachvereniging. Hanne heeft zich onvermoeibaar en uiterst betrokken getoond als toezichthouder. Gedurende haar voorzitterschap heeft zij met veel energie een soepele transitie van de directeur-bestuurder bewerkstelligd. Tevens was zij nauw betrokken bij het Bachvereniging-brede cultuurverandertraject dat zijn vruchten al ruimschoots heeft afgeworpen.

De Raad heet Robert Swaak van harte welkom en verheugt zich op de samenwerking bij het verder realiseren van onze missie ‘Bach voor iedereen’.