Van donker naar licht: Magnificat!

Vier kerst met Alex Potter en de Nederlandse Bachvereniging

Van eenstemmig gregoriaans tot de stralende meerstemmigheid van Bachs grandioze Magnificat. In dit ingenieuze kerstprogramma, met bezieling samengesteld door countertenor en dirigent Alex Potter, maakt de Nederlandse Bachvereniging samen met de luisteraar een reis van donker naar licht.

Het muzikale pad van donker naar licht laat zowel de verwachting van advent als de vreugde van kerstmis horen. Alex Potter: “Ik herinner het me nog zo goed van mijn tijd als koorknaap: de enkele stem die vanuit het donker in een kerk opklinkt, als in de advent de dienst met kerstliederen begint. Ik vond het magisch. Vanuit die eenvoud verder op- en openbloeien richting het licht, naar feestelijke muziek. We nemen de luisteraar mee door de adventsperiode naar een vreugdevol kerstgevoel.”

Duizend jaar kerstmuziek
Potter leidt het publiek door duizend jaar kerstmuziek: van eenstemmig gregoriaans, via intieme renaissance-soli van vroege voorgangers van Bach naar het absolute hoogtepunt: Bachs magnifieke Magnificat. Tussen Bachs meesterwerk zullen kerstliederen klinken die Bach in de eerste versie van het Magnificat, volgens de toenmalige traditie, invoegde. De schitterende muziek vóór Bach is volgens Potter extra interessant naast het Magnificat van de grote meester: “Bach komt voort uit een traditie en erkent die in zijn werk. Dit concertprogramma maakt het mogelijk om Bachs radicale noten te laten schitteren. En omgekeerd licht de oudere muziek op door Bachs werk.”

Programma
uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van countertenor Alex Potter:

Johann Sebastian Bach
Magnificat, BWV 243 (1731), met kersttoevoegingen uit Magnificat, BWV 243a (1723)

Johann Hermann Schein

zaterdag 16 december – 20.00 uur – Tilburg, Theaters Tilburg
zondag 17 december – 15.00 uur – Haarlem, PHIL
dinsdag 19 december – 20.15 uur – Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ
woensdag 20 t/m zaterdag 23 december – tour in Spanje (Barcelona, Bilbao, Madrid, San Sebastian)

Bestel kaarten