Muziek voor Allerzielen

Schütz Schütz

De achtergrond

Schütz

Heinrich Schütz schreef voor zijn landheer ontroerende uitvaartmuziek die prachtig in de Allerzielentraditie past.

Een ontroerende dodenmis.“

Heinrich Schütz componeerde ontroerende uitvaartmuziek die prachtig in de Allerzielen traditie past. Deze driedelige “exequien”, oftewel uitvaartplechtigheden, werden geschreven voor de begrafenis van de gerespecteerde graaf Heinrich 'Posthumus' Reuss. Deze progressieve en kunstminnende landheer stond erom bekend dat hij de leden van zijn hofhouding vooral op hun muzikale kwaliteiten uitkoos. Al met al een zeer geschikt werk voor de zangers van de Nederlandse Bachvereniging die worden begeleid door een rijk bezet continuo.

Bericht van vrijdag 16 oktober 2020:

Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen zijn wij genoodzaakt onze geplande concerten in de komende vier weken te annuleren. Tot onze grote spijt moeten wij u daarom laten weten dat de productie Schütz: muziek voor Allerzielen, die onder leiding van Erik Van Nevel zou plaatsvinden van 1 tot en met 8 november, wordt afgelast. Er is helaas geen mogelijkheid om deze concertreeks later in dit seizoen alsnog te laten doorgaan.

Kaartkopers die een serie Amsterdam, Naarden of Utrecht hebben gekocht bij de Nederlandse Bachvereniging zijn reeds op de hoogte gebracht van de mogelijkheden tot restitutie. Andere kaartkopers ontvangen informatie van de betreffende concertzalen.

Het concert

Werken en Uitvoering