Shunske Sato vertrekt als artistiek leider

De Nederlandse Bachvereniging en haar artistiek leider Shunske Sato verlengen hun samenwerkingscontract niet. Dat hebben zij deze week met wederzijdse instemming besloten. Sato’s aanstelling eindigt in juni 2023; het huidig seizoen is hij dus nog regelmatig met het ensemble te horen op podia in binnen- en buitenland.

Sato werd in 2013 aangesteld als concertmeester bij de Nederlandse Bachvereniging en trad in 2018 aan als artistiek leider van het ensemble. Hij heeft de afgelopen jaren veel betekend voor de Bachvereniging; onder zijn aanvoering is de internationale positie van het ensemble aanzienlijk versterkt, hij leverde een belangrijke bijdrage aan vele All of Bach producties en gaf een sterke impuls aan een meer vrije benadering van de uitvoering van Bachs muziek. Voor zowel Sato als de Bachvereniging was het relevant maken van barokmuziek in de huidige tijd daarbij altijd het uitgangspunt.

Bredere muzikale ambities
Ondanks de vele successen van de afgelopen jaren vertrekt Sato aan het eind van dit seizoen; zijn volle internationale agenda is vaak lastig te combineren met de veeleisende rol als artistiek leider bij de Nederlandse Bachvereniging. Bovendien heeft Sato behoefte aan een bredere muzikale ontwikkeling. Hij is een internationaal veelgevraagd musicus, ook voor 19e en 20e eeuws repertoire. Zijn muzikale ambities strekken dan ook verder dan de barokmuziek.

De Nederlandse Bachvereniging betreurt Sato’s vertrek en waardeert hem om zijn inzet, bovengenoemde resultaten in de afgelopen jaren en om zijn flexibele houding tijdens de coronaperiode, waardoor het ensemble zichtbaar bleef in een moeilijke tijd. Er wordt dan ook gezamenlijk gezocht naar mogelijke toekomstige samenwerkingen. De Nederlandse Bachvereniging start binnenkort haar zoektocht naar een nieuw artistiek en muzikaal leider.