100 jaar Bachs Matthäus-Passion

Een prachtig jubileum!

Van 2 tot 16 april speelt de Nederlandse Bachvereniging de Matthäus-Passion van Bach op verschillende locaties; een traditie die precies honderd jaar geleden begon in de Grote Kerk Naarden. Tijdens dit bijzondere jubileum dirigeert artistiek leider Shunske Sato Bachs meesterwerk voor het eerst, als violist vanaf de eerste lessenaar. De kaarten voor deze concerten gaan snel; sommige lokaties zijn al (bijna) uitverkocht, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam. Op verschillende plaatsen zijn nog kaarten beschikbaar.

In 2022 viert de Nederlandse Bachvereniging een honderd jaar oude traditie: al sinds 1922 voert het gezelschap jaarlijks Bachs Matthäus-Passion uit in Grote Kerk Naarden. In deze honderd jaar waren er maar twee jaren waarin er nul Bach-passies konden plaatsvinden: in het oorlogsjaar 1945 en in het coronajaar 2020 en 2021. Na twee jaar oorverdovende stilte in Nederland tijdens de passietijd verheugt de Nederlandse Bachvereniging zich enorm op de interactie met het publiek.

Shunske Sato als dirigent-concertmeester
De Nederlandse Bachvereniging speelde Bachs Matthäus-Passion al onder leiding van een keur aan bekende gastdirigenten. In zijn vierde seizoen als artistiek leider dirigeert Shunske Sato Bachs meesterwerk voor het eerst zelf, als violist vanaf de eerste lessenaar. Hij is overtuigd van de bijzondere kracht die uitgaat van deze werkwijze, die in de tijd van Bach heel gebruikelijk was. “Al heeft een klavecinist-dirigent het in dat opzicht makkelijker, omdat die met één hand kan spelen en met de andere hand aanwijzingen kan geven. Als violist heb ik echt beide handen nodig om te spelen.” Sato’s interpretatie van de Matthäus-Passion zal vernieuwend en verrassend zijn, mede dankzij nieuwe inzichten in de uitspraak van de Duitse teksten.

LAMENTATIES OP 15 EN 16 APRIL
De Nederlandse Bachvereniging kent een jarenlange traditie van Lamentatie-concerten: een intiem concert op de vroege ochtend van Goede Vrijdag en Stille Zaterdag, voorafgaand aan de Matthäus-Passion.

Het programma van 2022 is samengesteld door tenor João Moreira en wordt uitgevoerd door zangers van de Nederlandse Bachvereniging. João selecteerde prachtige Portugese late renaissance-muziek voor de Goede Week met werken van onder meer Estevão Lopes Morago, Duarte Lobo, Filipe de Magalhães en Francisco António de Almeida.

Uitvoerenden Matthäus-Passion
Nederlandse Bachvereniging