Vioolpartita's

door zeven jonge violisten

In juni 2019 nam Shunske Sato Bachs zes Sonates en Partita’s voor viool solo op voor All of Bach. Rond deze opname organiseerde de Nederlandse Bachvereniging in samenwerking met het Nederlands Vioolconcours en met medewerking van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds een talentontwikkelingsproject voor jonge topviolisten die in Nederland wonen, in de leeftijd van tien tot achttien jaar.

Na een aanmeldingsronde waren de volgende zeven kandidaten geselecteerd:
Sedna Heitzman
Dario Hulsing
Luna van Leeuwen
Iris Kengen
Yente Lottman
Dominique Seelen
Zohra Jongerius

Het talentontwikkelingsproject bestond uit twee masterclasses, een workshop over barok instrumentarium en bijbehorende speeltechnieken en een opnamedag voor All of Bach. Tijdens de eerste masterclass in maart 2019 kregen alle kinderen een individuele les waarin Shunske hen de fijne kneepjes van Bachs solorepertoire bijbracht. Aansluitend was er een gezamenlijke workshop waarin Shunske uitleg gaf over de barokviool en de manier waarop hij Bach speelt. Met dank aan het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds waren er barokviolen en -stokken beschikbaar voor de deelnemers. De masterclass in juni 2019 was openbaar. Op deze dag speelden de kinderen ook twee kleine concertjes.

Onder leiding van Shunske studeerden alle zeven jonge violisten elk een eigen deel uit een van de zes vioolsuites en/of -partita’s in. Dit deel namen ze in juni 2019 vervolgens op voor All of Bach, gelijktijdig met de volledige opnames van Shunske. Bekijk hieronder alle opnames door de jonge violisten.