Voor docenten

Bach@School

Welkom bij het educatieprogramma van de Nederlandse Bachvereniging.

Met Bach@School heeft de Nederlandse Bachvereniging een project ontwikkeld dat het succesvolle educatieproject Oog in oog met de Matthäus-Passion vervangt. Zo is het materiaal voor het nieuwe project aangepast naar de vraag van deze tijd: leerlingen op een praktijkgerichte manier in aanraking laten komen met barokmuziek en in het bijzonder de muziek van Johann Sebastian Bach.

Omdat er in de barok een improvisatietraditie bestond van de basso continuo, en ook Bach in zijn muziek ruimte biedt voor improvisatie, staat improvisatie in de barok centraal. Dit past goed bij wat de Bachvereniging doet en sluit mooi aan op het subdomein improviseren en componeren uit de syllabus Centraal Examen Muziek voor Havo/VWO.
Het project geeft leerlingen verdieping in de barok, de muziek van Bach en improvisatie, en geeft hen de unieke kans te musiceren en improviseren met musici van de Bachvereniging. De doelstelling van het project is dan ook dat de leerlingen aan de hand van interactieve lessen gericht op zelf musiceren, leren over de Bachvereniging, Bach, de barok en de muziektheorie horend bij de tijd van Bach. Zo worden ze voorbereid op hun bezoek aan een concert of repetitie. Het project is bedoeld voor leerlingen in de bovenbouw van het VO die het vak muziek als eindexamenvak gekozen hebben.

Bach@School bestaat uit een voorbereidende les op school (door de muziekdocent begeleid), een gastles van een musicus (of meerdere musici) van de Nederlandse Bachvereniging  en een afsluitend concert- of repetitiebezoek. De leerlingen ontvangen speciaal lesmateriaal dat bestaat uit een aantal pagina’s informatie en een uitgebreid deel met arrangementen die ze kunnen leren voor de gastles. Het materiaal kan worden gezien als een ‘muzikaal bouwpakket’. Het doel is het spelen/zingen van een arrangement, samengesteld uit verschillende partijen die steeds in verschillende combinaties herhaald worden. De leerlingen studeren op eigen niveau een deel in tijdens de voorbereidende les, zodat ze tijdens de gastles mét de musicus/musici van de Bachvereniging kunnen musiceren.

Voor de docenten is er een docentenhandleiding voor Bach@school ontwikkeld.

Alles over Bach

De module Alles over Bach is vooral bedoeld om zelfstandig mee aan de slag te gaan (in tijden van online onderwijs bijvoorbeeld, of om een presentatie voor te bereiden) en is ingedeeld in vijf hoofdthema’s die elk weer zijn opgedeeld in subthema’s. De vijf hoofdthema’s zijn leven, karakter, componeren, grote werken en de erfenis van Bach.
Alle pagina’s zijn verrijkt met beeldmateriaal, videomateriaal of pdf's. Voor de leerlingen van het voortgezet onderwijs zijn er per thema één of meerdere vragen en opdrachten waarmee zij aan de slag kunnen.

Voor de docenten is er een docentenhandleiding voor Alles over Bach ontwikkeld.