Graun: Der Tod Jesu

NTR ZaterdagMatinee NTR ZaterdagMatinee

De achtergrond

NTR ZaterdagMatinee

Er zijn zo veel meer passies dan Bachs Matthäus-Passion. Wij breken graag een lans voor alternatieve passiemuziek. Samen met de NTR ZaterdagMatinee stelt de Bachvereniging daarom elk jaar een andere passie centraal.

lang overtrof Der Tod Jesu Bachs passies in populariteit“

Carl Heinrich Graun in een man van de opera; in totaal componeerde hij er bijna dertig, daarbij sterk beïnvloed door de Italiaanse stijl. Graun werd in 1740 kapelmeester aan het hof van Frederik de Grote, een muziekminnende vorst die ook Bachs zoon Carl Philipp Emanuel benoemde als klavecinist.
Der Tod Jesu, het passieoratorium van Graun, kreeg een vaste plaats binnen het programma van de hofkapel: vanaf de première in 1755 werd het stuk jaarlijks op Goede Vrijdag uitgevoerd, tot in 1884. Mede door het lyrische karakter, het veelvuldige gebruik van koralen en andere, niet-Bijbelse teksten overtrof Der Tod Jesu Bachs passies gedurende vele jaren in populariteit. Shunske Sato leidt ons ensemble in de ‘vergeten passie’ van dit seizoen.

Het concert

Werken en Uitvoering