Graupners 'Messiah'

NTR ZaterdagMatinee NTR ZaterdagMatinee

De achtergrond

NTR ZaterdagMatinee

'Die Geburt, Verhaftung, Kreuzigung und Auferstehung Jesu Christi'. Dat werk schreef Christoph Graupner niet, maar de Bachvereniging vertelt in vier briljante cantates wel het 'hele' verhaal van geboorte tot verrijzenis.

Als het aan de benoemingscommissie in Leipzig had gelegen, was niet Johann Sebastian Bach maar Christoph Graupner in 1722 benoemd tot Thomascantor (Telemann had toen al bedankt voor de baan). Maar Graupners werkgever, de landgraaf van Hessen-Darmstadt, was zich maar al te goed bewust van het unieke talent dat aan zijn hof rondliep; hij weigerde zijn toestemming voor de transfer naar Leipzig te geven. Graupner kreeg wel een loonsverhoging en bleef dus werkzaam in Darmstadt, waar vandaag nog steeds een schier onuitputtelijke schat aan briljante cantates van zijn hand op uitvoering wacht.

Shunske Sato koos vier cantates uit om, net zoals Händel deed in zijn Messiah, het hele levensverhaal van Christus te vertellen, van de geboorte tot de verrijzenis. Een unieke kans om kennis te maken met het vierde Duitse barokgenie, een componist die zonder enige twijfel een plek naast Bach, Händel en Telemann verdient.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

Christoph Graupner