20-22 mei 2022: BACHfestival TivoliVredenburg

De Nederlandse Bachvereniging viert haar honderdjarig jubileum uitbundig met een weekend vol verrassende concerten en activiteiten. Van vrijdag 20 tot en met zondag 22 mei bruist TivoliVredenburg tijdens het BACHfestival.

Bach voor iedereen
Dat Bach echt voor iedereen is, blijkt wel uit de programmering van het BACHfestival. De allerjongsten leren Bach kennen via een komisch poppentheater. Jazzliefhebbers kunnen hun hart ophalen bij het concert Bach Ongehoord! Artistiek leider en vioolvirtuoos Shunske Sato en onze musici improviseren samen met het Tim Kliphuis Trio op Bachs muziek. Voor wie graag zelf zingt, is er een Bach Scratch, waarbij zangers van alle niveaus in één dag de Hohe Messe van Bach instuderen en uitvoeren. Het festival opent feestelijk op vrijdag 20 mei met twee cantates, live uitgezonden door AVROTROS Vrijdagconcert. Op het slotconcert kunt u genieten van dirigent Rudolf Lutz, een hedendaagse ‘Bach’ die het concert een interactief tintje geeft…

Directeur-bestuurder van de Bachvereniging Willemijn Mooij: “Met dit festival laten we de veelzijdigheid van Bach zien, want met zijn muziek kun je écht alle kanten op. Ons credo is niet voor niets Bach voor iedereen. We hopen dan ook dat we zoveel mogelijk mensen mogen begroeten, want er is werkelijk voor ieder wat wils!”

Gratis activiteiten op het festivalplein
Naast alle concerten zijn er op zaterdag 21 mei allerlei gratis activiteiten op het festivalplein in TivoliVredenburg. Zo kunnen kinderen zelf een instrument knutselen, gunt wetenschapscommunicator Lucas Keijning ons een blik in de toekomst over Bach en kunstmatige intelligentie en is er om 17.00 een pubquiz. Ook kun je ongestoord genieten van All of Bach opnames, of samen in een bioscoopsetting kijken naar de gloednieuwe documentaire ‘de mooiste maten van de Matthäus’. Een overzicht van alle activiteiten is te vinden op de website van TivoliVredenburg. Daar zijn ook kaarten voor het festival verkrijgbaar.

Honderdjarig jubileum
In 1921 werd de Nederlandse Bachvereniging opgericht, met als doel de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach uit te voeren in Grote Kerk Naarden. In 1922 gebeurde dat voor het eerst. Sindsdien heeft de Nederlandse Bachvereniging ieder jaar de Matthäus-Passion uitgevoerd, behalve in 1945 en in de coronajaren 2020 en 2021. Bekijk en beluister de rijke historie van de Bachvereniging via de digitale tijdlijn bachvereniging.nl/tijdlijn.