Motetten en passiemuziek

Bach, Schütz & Mendelssohn Bach, Schütz & Mendelssohn

De achtergrond

Bach, Schütz & Mendelssohn

In dit programma worden twee van Bachs bekendste motetten omgeven door muziek van zijn grote voorbeeld en van één van zijn beroemdste navolgers.

De koorwerken ademen een sfeer van stille plechtigheid.“

Allereerst de weinig uitgevoerde Johannes-Passion van Heinrich Schütz: indringende muziek voor koor a capella, vol vuur, passie en expressie. Dan drie geestelijke koorwerken van Felix Mendelssohn die een sfeer van stille plechtigheid ademen, maar ook krachtig zijn. Heel expressief zijn bijvoorbeeld de verontwaardiging in Warum toben die Heiden en het prachtige vraag en antwoordspel tussen voorzanger en koor in Mein Gott, warum hast Du mich verlassen.

Van Bach zelf wordt onder meer zijn onsterfelijke Jesu, meine Freude gezongen. In dit motet horen we fraaie voorbeelden van Bachs bedrevenheid in muzikale tekstuitbeelding. De leiding is in handen van de vermaarde tenor Christoph Prégardien. Wereldwijd werd hij bejubeld als liedzanger en evangelist in Bachs passies, maar inmiddels is Prégardien ook een gevierd dirigent.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

FELIX MENDELSSOHN