Bachs Italiaanse inspiratiebronnen

Beginnings Beginnings

De achtergrond

Beginnings

De grootste componist allertijden word je niet zomaar. Houd de adem in voor een verrassende duik in Bachs inspiratiebronnen.

Bach had een eindeloze honger om te leren, luisteren en te experimenteren.“

Er was geen ontkomen aan: Johann Sebastian móest wel muzikant worden. Als kind bleek hij al eindeloos hongerig om te leren, te luisteren en te experimenteren. Shunske Sato ging grasduinen in Bachs bibliotheken, van diens kindertijd bij broer Johann Christoph tot zijn Leipziger thuis in de Thomasschule. Vond Bach goede muziek, dan schreef hij die gretig over, strenge Palestrina-polyfonie naast toen gloednieuwe noten van Conti en Biffi. Een mis van de Beierse, onbekende Johann Baal kan alleen dankzij een Bach-kopie nog klinken.

En de meester zelf? We gaan met Nach dir, Herr, verlanget mich terug naar het begin. Dit stuk is klein, fijn en wellicht Bachs allereerste cantate, van toen onze ambitieuze organist net terug was uit Buxtehude-stad Lübeck. Enkele jaren later ontstond Gleich wie der Regen voor het hof van Weimar, een culturele hotspot van de protestantse wereld met een inspirerende bibliotheek.

Het concert op 21 september in Maassluis wordt opgenomen voor All of Bach, met dank aan Stichting Elise Mathilde Fonds.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

GIOVANNI PIERLUIGI DA PALESTRINA