Bezin met Bach

Maxim Februari over troost Maxim Februari over troost

De achtergrond

Maxim Februari over troost

Bach wordt wel de grote trooster genoemd. Een typisch Bach-thema is: geef je zorgen en bekommernis uit handen, vertrouw erop dat het goed komt. Maar hoe doe je dat als je niet gelooft in hemelse krachten? Maxim Februari zoekt antwoorden.

Hoe groter het leed, hoe hemelser Bachs muziek“

Het leven is een tranendal en geen componist die dat beter snapt dan Johann Sebastian Bach. Hoe hij het voor elkaar kreeg zullen we wel nooit begrijpen, maar hoe groter het leed, hoe hemelser en troostrijker de muziek die hij eraan ontleende. Bekommernis en overgave, rouw en vertrouwen, de cantates Brich dem Hungrigen dein Brot (BWV 39) en Liebster Gott, wenn werd ich sterben? (BWV 8) van deze editie staan bol van de contrasten. Ideale aanknopingspunten voor iemand die opgroeide met Bach en altijd in zijn buurt is gebleven. Maxim Februari, filosoof, schrijver en columnist bij NRC Handelsblad, buigt zich over deze universele vraag naar troost en verbinding in onzekere tijden.

Dit is een concert in de serie Bezin met Bach.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

Johann Sebastian Bach