Bezin met Bach

Maxim Februari over troost Maxim Februari over troost

De achtergrond

Maxim Februari over troost

Bach wordt wel de grote trooster genoemd. De boodschap van de cantate ‘Ich hatte viel Bekümmernis’ is een typisch Bach-thema: geef je zorgen en bekommernis uit handen, vertrouw erop dat het goed komt. Maar hoe doe je dat als je niet gelooft in hemelse krachten? Maxim Februari zoekt antwoorden.

Hoe groter het leed, hoe hemelser Bachs muziek“

Het leven is een tranendal en geen componist die dat beter snapt dan Johann Sebastian Bach. Hoe hij het voor elkaar kreeg zullen we wel nooit begrijpen maar hoe groter het leed, hoe hemelser en troostrijker de muziek die hij eraan ontleende. Bekommernis en overgave, rouw en vertrouwen, de cantate Ich hatte viel Bekümmernis staat bol van de contrasten, ideale aanknopingspunten voor iemand die opgroeide met Bach en altijd in zijn buurt is gebleven. Maxim Februari is filosoof, schrijver en columnist en won in 2020 de P.C. Hooftprijs voor verhalend en beschouwend proza. Hij schreef jaren columns voor de Volkskrant en doet dat nu voor NRC-Handelsblad. Over contrasten gesproken: zijn recentste essaybundel heeft als titel De onbetrouwbare verteller.

Dit is een concert in de serie Bezin met Bach.

Het concert

Werken en Uitvoering