Bezin met Bach

Marjoleine de Vos over trouw zijn aan jezelf

Bestel hier uw kaarten
Marjoleine de Vos over trouw zijn aan jezelf Marjoleine de Vos over trouw zijn aan jezelf

De achtergrond

Marjoleine de Vos over trouw zijn aan jezelf

Hoe leid je een goed en ‘juist’ leven? Dat is de vraag die denkers en filosofen sinds het begin van de mensheid bezighoudt. Eeuwenlang bood religie ons houvast bij morele dilemma’s. Nu religie uit vele levens is verdwenen tast de moderne mens vaak in het duister en beroept zich op coaches, yoga en zelfhulpboeken op weg naar persoonlijke waarden. Hoe blijven we trouw aan onszelf?

Opkomen voor de armen en de verdrukten“

Essayist en dichter Marjoleine de Vos staat stil bij deze vraag. Ook in Bachs tijd was dit thema actueel, hij schreef zijn cantates 47 en 127 voor de vastentijd: een tijd van bezinning en reflectie. Hij nodigde mensen uit hun levensoriëntatie te zoeken en waarschuwde voor 'valse profeten'. Anno 2022 staat het internet vol van meningen en oordelen we zonder na te denken. Hoe houd je vast aan je eigen waarden in een tijd waarin solidariteit steeds meer onder druk staat? Samen met De Vos en dichter Maud Vanhauwaert zoeken we naar handvaten die ons vertellen wat écht belangrijk is.

Dit is een concert in de serie Bezin met Bach.

Het concert

Werken en Uitvoering