Hobo en viool in de spotlight

Bach: beroemde concerten en sinfonia’s

Bach: beroemde concerten en sinfonia’s Bach: beroemde concerten en sinfonia’s

De achtergrond

Bach: beroemde concerten en sinfonia’s

Wie een toetsinstrument speelt en van Bach houdt, heeft geluk. Bach was ook toetsenist en liet een immens repertoire na voor klavierinstrumenten – en veel daarvan kun je spelen op alles wat maar toetsen heeft (orgel, klavecimbel, klavichord, maar ook piano).

Het origineel ging verloren, en ons rest alleen nog de bewerking.“

De bekende concerten voor klavier ontstonden bijna allemaal in de tweede helft van Bachs carrière. Schreef en speelde hij dan eerder minder concerten? Waarschijnlijk niet – maar veel vroeg repertoire is verloren gegaan. Bovendien blijken veel van zijn latere klavierconcerten eigenlijk bewerkingen te zijn van concerten voor andere instrumenten. Het origineel ging verloren, en ons rest alleen nog de bewerking. Gelukkig kun je zo’n verloren gegaan origineel ook weer terughalen.

In dit programma hoort u het resultaat van dit soort puzzelwerk: het concert voor hobo en viool, het Vioolconcert in d klein én het hoboconcert zijn afgeleid van klavecimbelconcerten.

Let op: van dit concert vinden er ook twee uitvoeringen plaats op zaterdag 30 november in de Waalse Kerk in Amsterdam. Deze uitvoeringen vormen het jaarlijkse vriendenconcert van de Nederlandse Bachvereniging en zijn exclusief toegankelijk voor Vrienden van de Bachvereniging. De verkoop van deze uitvoeringen start op maandag 2 september 10.00 uur op deze pagina.

Het concert

Werken en Uitvoering