

Concert in G groot naar Vivaldi
BWV 973 uitgevoerd door Kanji Daito
Maltezerhuis, Utrecht
Achter de muziek
Vivaldi in Weimar
Bach verbreedt zijn muzikale horizon
Het is zo simpel nog niet om je een wereld voor te stellen zonder de vioolconcerten van Vivaldi. Wie werd niet groot met de Jaargetijden, Tempesta di mare of Il grosso Mogul, op de radio, op plaat, of zelfs als achtergrondmuziek in winkels, cafés etc?
Nou… Bach bijvoorbeeld! Hij groeide op met suites en concerti grossi waarin het ensemble en de solist(en) op gelijke voet met elkaar in dialoog gingen. Toen kwam Vivaldi en werd de relatie tussen ensemble en solist op de spits gedreven. In plaats van een eerlijke verdeling van het materiaal, krijgt het orkest een ritornello, een herkenbaar muzikaal thema dat als een refrein terugkeert, terwijl de solist in de tussenliggende solopassages naar hartenlust kan variëren en uitwaaieren. Die afwisseling tussen vaste, terugkerende secties en losse, improvisatie-achtige solomomenten, geeft spanning en samenhang. Waar de Duitse voorlopers van Bach bedachtzamer, complexer van lijn en meer naar binnen gekeerd waren, zette Vivaldi in op vaart, contrast en virtuositeit.
Toen Bach de hand had weten te leggen op een bron van Vivaldi’s Vioolconcert RV299, ging hij zelf aan de slag met dit sensationele, nieuwe genre. In zijn bewerking weet hij het onderscheid tussen solo en tutti prachtig uit te spelen in de kleuren en texturen die het klavecimbel te bieden heeft. En met slimme aanvullingen hier en daar zorgt hij ervoor dat de Vivaldiaanse essentie ook zonder orkest vol tot haar recht komt.
Jong talent
Eens per twee à drie jaar organiseert de Nederlandse Bachvereniging een talentontwikkelingsproject voor jonge, getalenteerde musici tot 18 jaar. In deze projecten staat de uitvoeringspraktijk van Bachs muziek centraal. Zo brengen we jong talent in aanraking met de historische uitvoeringspraktijk en verdiepen we hun inzicht in Bachs muziek. In dit talentontwikkelingsproject werkten we met de toetsenisten van de toekomst. Zeven internationale toptalenten tussen de 10 en 18 jaar werden na audities geselecteerd en volgden twee masterclasses van Siebe Henstra waarin hij de talenten liet kennismaken met Bach, het klavecimbel en barokke speeltechnieken en -stijlen. Ze studeerden elk enkele stukken in uit het Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, waaronder de Negen Kleine Preludes, BWV 924-932, die Bach schreef om zijn zoon Wilhelm Friedemann beter te leren spelen. De ingestudeerde werken namen de jonge klavecinisten in oktober 2024 op voor All of Bach in het Maltezerhuis in Utrecht.
- BWV
- 973
- Titel
- Concert in G groot naar Vivaldi
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken
- Jaartal
- Omstreeks 1715
- Stad
- Weimar
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 18 september 2025
-
- Opnamedatum
- 16 oktober 2024
-
- Locatie
- Maltezerhuis, Utrecht
-
- Klavecimbel
- Kanji Daito
-
- Instrument
- Titus Crijnen, 1992 naar Johannes Ruckers, 1638
-
- Regie en camera
- Robin van Erven-Dorens
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Martijn van Beenen
-
- Licht
- Ernst-Jan Thieme
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Datahandling
- Brechtje van Riel
-
- Productie
- Lisanne Marlou de Kok
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!