Concert in G groot naar Vivaldi

Concert in G groot naar Vivaldi

BWV 973 uitgevoerd door Kanji Daito
Maltezerhuis, Utrecht

  • [no tempo indication]
  • Largo
  • Allegro

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Vivaldi in Weimar

Bach verbreedt zijn muzikale horizon

Het is zo simpel nog niet om je een wereld voor te stellen zonder de vioolconcerten van Vivaldi. Wie werd niet groot met de Jaargetijden, Tempesta di mare of Il grosso Mogul, op de radio, op plaat, of zelfs als achtergrondmuziek in winkels, cafés etc?

Nou… Bach bijvoorbeeld! Hij groeide op met suites en concerti grossi waarin het ensemble en de solist(en) op gelijke voet met elkaar in dialoog gingen. Toen kwam Vivaldi en werd de relatie tussen ensemble en solist op de spits gedreven. In plaats van een eerlijke verdeling van het materiaal, krijgt het orkest een ritornello, een herkenbaar muzikaal thema dat als een refrein terugkeert, terwijl de solist in de tussenliggende solopassages naar hartenlust kan variëren en uitwaaieren. Die afwisseling tussen vaste, terugkerende secties en losse, improvisatie-achtige solomomenten, geeft spanning en samenhang. Waar de Duitse voorlopers van Bach bedachtzamer, complexer van lijn en meer naar binnen gekeerd waren, zette Vivaldi in op vaart, contrast en virtuositeit.

Toen Bach de hand had weten te leggen op een bron van Vivaldi’s Vioolconcert RV299, ging hij zelf aan de slag met dit sensationele, nieuwe genre. In zijn bewerking weet hij het onderscheid tussen solo en tutti prachtig uit te spelen in de kleuren en texturen die het klavecimbel te bieden heeft. En met slimme aanvullingen hier en daar zorgt hij ervoor dat de Vivaldiaanse essentie ook zonder orkest vol tot haar recht komt.

Jong talent
Eens per twee à drie jaar organiseert de Nederlandse Bachvereniging een talentontwikkelingsproject voor jonge, getalenteerde musici tot 18 jaar. In deze projecten staat de uitvoeringspraktijk van Bachs muziek centraal. Zo brengen we jong talent in aanraking met de historische uitvoeringspraktijk en verdiepen we hun inzicht in Bachs muziek. In dit talentontwikkelingsproject werkten we met de toetsenisten van de toekomst. Zeven internationale toptalenten tussen de 10 en 18 jaar werden na audities geselecteerd en volgden twee masterclasses van Siebe Henstra waarin hij de talenten liet kennismaken met Bach, het klavecimbel en barokke speeltechnieken en -stijlen. Ze studeerden elk enkele stukken in uit het Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, waaronder de Negen Kleine Preludes, BWV 924-932, die Bach schreef om zijn zoon Wilhelm Friedemann beter te leren spelen. De ingestudeerde werken namen de jonge klavecinisten in oktober 2024 op voor All of Bach in het Maltezerhuis in Utrecht.

BWV
973
Titel
Concert in G groot naar Vivaldi
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Jaartal
Omstreeks 1715
Stad
Weimar

Achtergrondvideo's

Masterclass Siebe Henstra voor jonge toetsenisten

“Ik keek altijd videos van het All of Bach project. Het is een grote inspiratiebron geweest voor me.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    18 september 2025
  • Opnamedatum
    16 oktober 2024
  • Locatie
    Maltezerhuis, Utrecht
  • Klavecimbel
    Kanji Daito
  • Instrument
    Titus Crijnen, 1992 naar Johannes Ruckers, 1638
  • Regie en camera
    Robin van Erven-Dorens
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Pim van der Lee
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Martijn van Beenen
  • Licht
    Ernst-Jan Thieme
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Datahandling
    Brechtje van Riel
  • Productie
    Lisanne Marlou de Kok

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!