Inventionen

door acht jonge pianisten

Niet de Nederlandse Bachvereniging zelf, niet een gelauwerde topsolist maar acht jonge pianotalenten (in de leeftijd van 7 tot 15 jaar) speelden in april 2016 Bachs vijftien inventies voor All of Bach. De stukken, die Bach ooit schreef als oefenstof voor kinderen, werden net als in de tijd van Bach uitgevoerd op klavecimbel.

Na een aanmeldingsronde waren de volgende acht kandidaten geselecteerd:
• Johannes Asfaw
• Kanji Daito
• Evander Eijsink
• Domonkos Hegyi
• Anna Kuvshinov
• Frank Monster
• Peiting Xue
• David Zielman

Voormalig artistiek leider Jos van Veldhoven: “Bach schreef de Inventionen als studiemateriaal voor zijn eigen zoons en voor zijn leerlingen. Voor ons dé reden om ditmaal getalenteerde kinderen de kans te geven. Omdat wij louter historische instrumenten gebruiken, worden ze middels masterclasses en lessen begeleid om de stukken op klavecimbel uit te voeren. Slechts weinig kinderen die op hoog niveau Bach spelen hebben kennis kunnen maken met het klavecimbel, vandaar onze beslissing om ook pianisten uit te nodigen.”

Pieter-Jan Belder, Tineke Steenbrink, Siebe Henstra en Menno van Delft begeleidden de jonge pianotalenten naar de opnames, die plaatsvonden op zaterdag 16 april 2016 in Ottone, Utrecht voor een live publiek. Het project werd ondersteund door de Rabobank. Bekijk de complete opname van de 15 inventies hieronder.