Bachs spektakel van vormen en kleuren

Bojan Čičić en de Nederlandse Bachvereniging spelen de ‘Brandenburgse’ concerten

De Bachvereniging trapt het culturele seizoen af met de sprankelende ‘Brandenburgse’ concerten onder leiding van violist Bojan Čičić: “één groot feest van kleur voor alle instrumenten”. Čičić zet tijdens de tournee van de geliefde concerten in op de verrassing: “Ik wil net dat ene gouden randje vinden.”

Bach schreef de ‘Brandenburgse concerten’ als open sollicitatie in de hoop een nieuwe baan als kapelmeester te krijgen. En dat merk je: in de concerten daagt Bach de spelers – en de luisteraar - uit. Wat Bach in de concerten presteert, grenst aan het ongelooflijke. Hij verkent de mogelijkheden van de instrumenten op talloze manieren, zowel solistisch als in combinatie met elkaar. Elk concert is anders in instrumentatie, lengte, structuur, stijl en techniek. Het resultaat is een spektakel van vormen en kleuren: een visitekaartje van jewelste.

Gouden randje
Bojan Čičić gaat bij deze iconische muziek voor de verrassing: “We hebben allemaal deze muziek in ons hoofd zitten, we kennen zoveel opnamen en uitvoeringen. Maar (…), hoe kunnen we ons publiek naar het puntje van de stoel drijven, met een accent, een frase waar net een ander licht op schijnt? In deze muziek kun je je vakmanschap bijzonder goed laten zien. Ik hoop op iets meer dan een gemiddelde, goede Bachuitvoering, ik wil net dat ene gouden randje vinden.”

Glansrol
Als toetje serveert Čičić de experimentele Suite in g klein - toegeschreven aan Bach maar zeer waarschijnlijk van zijn zoon Wilhelm Friedemann - en het Hoboconcert in d klein. In dit concert dat even virtuoos is als de ‘Brandenburgse’ concerten, is een glansrol weggelegd voor de eerste hoboïst van de Bachvereniging, Rodrigo López Paz.

uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Bojan Čičić:

Johann Sebastian Bach
Concert in F groot, Eerste ‘Brandenburgs’ concert, BWV 1046
Concert in F groot, Tweede ‘Brandenburgs’ concert, BWV 1047
Concert in G groot, Derde ‘Brandenburgs’ concert, BWV 1048
Concert in G groot, Vierde ‘Brandenburgs’ concert, BWV 1049
Hoboconcert in d klein, BWV 1059r
Suite in g klein, BWV 1070

CONCERTEN
Donderdag 28 september - 20.15 uur – Alkmaar, TAQA Theater de Vest
Vrijdag 29 september – 20.00 uur – Middelburg, Zeeuwse Concertzaal
Zaterdag 30 september – 20.15 uur – Nijmegen, Concertgebouw De Vereeniging