Hoboconcert in d klein

• Deel 2
  • Deel 3

Een onbekend werk

Dit hoboconcert kwam tot stand op basis van negen maten Bach

Een vermoedelijk voor velen onbekend Bachwerk – ook voor ons - want Bach liet van dit concert maar een heel beknopte schets van negen maten achter. Wel komen die maten overeen met een ander stuk: de ‘Sinfonia’ van de cantate Geist und Seele wird verwirret (BWV 35). En daar gaat ons een lichtje op. BWV 35 heeft de voor een cantate ongewone concertvorm. Net zo ongewoon is dat het orgel het hele stuk lang als solo-instrument optreedt. We vermoeden daarom dat Bach hier een concert van zichzelf heeft bewerkt – en dit fragment van negen maten ondersteunt dat vermoeden. Rest de vraag: welk instrument speelde oorspronkelijk de melodielijnen die in Geist und Seele aan het orgel werden gegeven? De hobo en de fluit komen als waarschijnlijkste opties uit de bus. Hier kiezen we voor het eerste instrument.

Zo hebben we het eerste deel van een nieuw concert. Een derde deel is ook snel gevonden. Verderop in Geist und Seele treffen we namelijk nog een instrumentaal stukje aan, wederom met obligaat orgel. Rest ons de taak om een middendeel te vinden. In deze reconstructie hebben we gekozen voor het beroemde Adagio uit het hoboconcert van Alessandro Marcello. Een publieksfavoriet in onze tijd, maar ook door Bach zeer bewonderd. Bach maakte een transcriptie voor klavecimbelsolo (BWV 974). De versieringen die hij zorgvuldig uitschreef, worden hier doelbewust door de hoboïst gebruikt.

1059r
Hoboconcert in d klein
hobo
orkestwerken
Dit concert is een reconstructie van een hoboconcert, op basis van cantate BWV 35 en het adagio uit het hoboconcert van Alessandro Marcello.

Met steun van

• Met steun van
    Aatop ICT
  • >
    Diverse medewerkers van Aatop ICT zijn groot liefhebber van klassieke muziek: "De muziek van Bach is de allerbeste muziek die ooit geschreven is. Het is ons een groot plezier om het project ‘All of Bach’ te ondersteunen in hun missie om de muziek van Bach op een kwalitatief hoogwaardige manier te presenteren."