Concert voor twee klavecimbels in C groot

• 2. Largo
  • 3. Presto

Een opzienbarend onderonsje

Bij zoveel ‘kunst’ in de klavieren komen de strijkers er bekaaid vanaf

Hoor toch hoe ontzettend druk de twee klavecinisten zijn! In het klassieke Italiaanse concert klinkt eerst een tutti-inleiding en volgen dan virtuoze variaties op het thema voor de solist(en), afgewisseld met passages voor het hele ensemble. Maar hier doen de twee klavieren eigenlijk alles zelf. In het tweede deel hebben ze zelfs genoeg aan elkaar, en in de finale laten ze de rest ook wel érg lang buitenspel. De sleutel van dit mysterie zit in de ontstaansgeschiedenis, die, hoe kan het ook anders bij Bach, vol speculatie is.

De enige direct aan Bach te linken bron is een handschrift uit 1732-33 van Anna Magdalena met correcties en aanvullingen door haar man. Bezetting? Twee klavecimbels, zonder meer. En wat een virtuositeit, een waar meesterstuk! Speelde de componist dit stuk misschien samen met zijn zoon Wilhelm Friedemann toen die net in Dresden was neergestreken. Of speelden vader en zoon het nog eerder, in Leipzig in het koffiehuis van Zimmermann bijvoorbeeld? En zijn die later toegevoegde, spartaanse strijkerspartijen misschien het werk van diezelfde zoon in plaats van van de vader? Juist de bron waarin die strijkerspartijen staan, uit de tweede helft van de achttiende eeuw, geeft geen duidelijkheid. Stilistisch zijn er aanwijzingen te vinden voor beide interpretaties: de grenzeloze speelsheid van Wilhelm Friedemann en het ritmisch vernuft van Johann Sebastian blijken dicht bij elkaar te liggen.

Wie de begeleiding ook schreef, erg ver heeft hij niet gezocht. De strijkers dubbelen bijna overal exact de solisten, afgezien van een enkel zelfstandig motief. Zo laat ‘Bach’ (u mag kiezen welke) het kwartet een paar keer inbreken met het openingsmotief en zorgt hij verder voor harmonische en ritmische accenten. De kunst zit dus in de klavieren: luister bijvoorbeeld hoe zij in het minutenlange tweede deel geen moment de spanning laten vallen, of hoe origineel de slotfuga zich ontwikkelt tot een vijfstemmige explosie.

Concert voor twee klavecimbels in C groot
klavecimbel
klavierwerken, orkestwerken
1732-1735?
Leipzig
Bijzonderheden
Er bestaat een eerdere versie voor twee klavecimbels zonder begeleiding, BWV 1061a.

Klavecinisten Francesco Corti en Siebe Henstra

“Aan de partituur zie je dat er een intensieve dialoog is tussen de klavecimbels, als ware het een klein gevecht.”

20 augustus 2020
    3 februari 2017