Wir müssen durch viel Trübsal in das Reich Gottes eingehen

Wir müssen durch viel Trübsal in das Reich Gottes eingehen

BWV 146 uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging
onder leiding van Jos van Veldhoven
Martinikerk, Groningen

  • Menu
  • 1. Sinfonia
  • 2. Wir müssen (Chor)
  • 3. Ich will nach dem Himmel zu (Arie)
  • 4. Ach! wer doch schon (Rezitativ)
  • 5. Ich säe meine Zähren (Arie)
  • 6. Ich bin bereit (Rezitativ)
  • 7. Wie will ich mich freuen (Arie)
  • 8. Freu dich sehr (Choral)

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Teksten
Teksten
Credits
Credits

Verlangen naar de hemel

Hier op aarde is het leven ellendig, maar gelukkig duurt het niet lang, en is er de hemel.

‘Je zult bedroefd zijn, maar je verdriet zal in vreugde veranderen’. Deze woorden, afkomstig uit de lezing die op de derde zondag na Pasen – zondag Jubilate – gelezen werd in Leipzig, vatten kort de boodschap van deze cantate samen. Hier op aarde is het leven ellendig, maar gelukkig duurt het niet lang, en is er de hemel. Het verdriet van het aardse leven staat tegenover de vreugde die het geloof en de belofte van de hemel biedt.

De cantate begint redelijk opgewekt met een mini-orgelconcert als sinfonia. Direct daarna wordt de ellende op aarde heel letterlijk hoorbaar. De zangers hebben lastige lijnen vol obstakels. De alt wendt zich vervolgens van deze akelige wereld af, en verlangt naar de hemel. Hart van de cantate is de emotionele aria ‘Ich säe meine Zähren’ waarin Bach met minimale veranderingen in de solopartijen van sopraan, fluit en hobo d’amores de overgang van het zure heden naar de zoete toekomst illustreert. In het laatste duet en het afsluitende slotkoraal is alle leed vergeten.

BWV
146
Titel
Wir müssen durch viel Trübsal in das Reich Gottes eingehen
Instrument
Orgel
Genre
cantates
Jaartal
ca. 1726
Stad
Leipzig
Tekstdichter
onbekend
Bestemming
Jubilate
Bijzonderheden
Eerste twee delen zijn gebaseerd op een verloren gegaan vioolconcert. Bach gebruikte deze muziek ook in zijn klavecimbelconcert BWV 1052.

Achtergrondvideo's

Dirigent Jos van Veldhoven

“Bach baseerde een deel van deze cantate op een verloren gegaan vioolconcert.Is er nu sprake van een bewerking of van een nieuwe compositie?”

Teksten

Origineel

1. Sinfonia

2. Chor
Wir müssen durch viel Trübsal
in das Reich Gottes eingehen.

3. Arie (Alt)
Ich will nach dem Himmel zu,
schnödes Sodom, ich und du
sind nunmehr geschieden.
Meines Bleibens ist nicht hier,
denn ich lebe doch bei dir
nimmermehr in Frieden.

4. Rezitativ (Sopran)
Ach! wer doch schon im Himmel wär!
Wie dränget mich nicht die böse Welt!
Mit Weinen steh ich auf,
mit Weinen leg ich mich zu Bette,
wie trüglich wird mir nachgestellt!
Herr! merke, schaue drauf,
Sie hassen mich, und ohne Schuld,
als wenn die Welt die Macht,
mich gar zu töten hätte;
und leb ich denn mit Seufzen
und Geduld
verlassen und veracht’,
so hat sie noch an meinem Leide
die grösste Freude.
Mein Gott, das fällt mir schwer.
Ach! wenn ich doch,
mein Jesu, heute noch
bei dir im Himmel wär!

5. Arie (Sopran)
Ich säe meine Zähren
mit bangem Herzen aus.
Jedoch mein Herzeleid
wird mir die Herrlichkeit
am Tage der seligen Ernte gebären.

6. Rezitativ (Tenor)
Ich bin bereit,
mein Kreuz geduldig zu ertragen;
ich weiss, dass alle meine Plagen
nicht wert der Herrlichkeit,
die Gott an den erwählten Scharen
und auch an mir wird offenbaren.
Itzt wein ich, da das Weltgetümmel
bei meinem Jammer fröhlich scheint.
Bald kommt die Zeit,
da sich mein Herz erfreut,
und da die Welt einst
ohne Tröster weint.
Wer mit dem Feinde
ringt und schlägt,
dem wird die Krone beigelegt;
denn Gott trägt keinen nicht
mit Händen in dem Himmel.

7. Arie (Tenor, Bass)
Wie will ich mich freuen,
wie will ich mich laben,
wenn alle vergängliche
Trübsal vorbei!
Da glänz ich wie Sterne
und leuchte wie Sonne,
da störet die himmlische
selige Wonne
kein Trauern,
Heulen und Geschrei.

8. Choral
Freu dich sehr, o meine Seele,
und vergiss all Not und Qual,
weil dich nun Christus, dein Herre,
ruft aus diesem Jammertal.
Aus Trübsal und grossem Leid
sollst du fahren in die Freud,
die kein Ohr hat je gehöret,
die in Ewigkeit auch währet.

Vertaling

1. Sinfonia

2. Koor
Wij moeten veel droefenis doorstaan
om in Gods rijk te komen.

3. Aria
Ik wil naar de hemel,
ellendig Sodom, jij en ik
zijn nu voor altijd gescheiden.
Mijn plaats is niet meer hier,
want bij jou
leef ik nooit in vrede.

4. Recitatief
Ach! Was ik toch vast maar in de hemel!
De kwade wereld dwingt mij ertoe!
Ik sta wenend op,
en wenend ga ik naar bed,
hoe bedrieglijk vervolgen ze mij!
Heer! merkt u het, ziet u
hoe ze mij, schuldeloos, haten?
Alsof de wereld de macht had,
mij te doden.
En ook al leef ik met zuchten
en geduld
verlaten en veracht,
toch roept mijn leed bij haar toch
de grootste vreugde op.
Mijn God, het valt mij zwaar.
Ach! Als ik toch,
mijn Jezus, nog vandaag
bij u in de hemel zou zijn!

5. Aria
Ik zaai mijn tranen
met angst in mijn hart.
Maar mijn hartenleed
zal heerlijkheid voortbrengen
op de dag van de zalige oogst.

6. Recitatief
Ik ben bereid,
om geduldig mijn kruis te dragen;
ik weet dat al mijn plagen
in het niet vallen bij de heerlijkheid,
die God aan de uitverkoren scharen
en ook aan mij zal openbaren.
Nu ween ik omdat de woelige wereld
leedvermaak om mij heeft.
Binnenkort komt de tijd,
dat mijn hart verheugd zal zijn,
en dat de wereld
ooit zonder troost zal wenen.
Wie met de vijand
worstelt en hem verslaat,
die wordt daarvoor bekroond;
want God draagt eenieder
met zijn handen ten hemel.

7. Aria
Hoe verheugd zal ik zijn,
hoezeer kan ik mij laven,
als alle vergankelijke
droefenis over is!
Dan glans ik als de sterren
en straal ik als de zon,
dan wordt de hemelse,
zalige vreugde
niet verstoord door treurnis,
gehuil en geschreeuw.

8. Koraal
Wees zeer verheugd, o mijn ziel,
vergeet alle nood en alle kwalen,
want nu verlost Christus, jouw heer,
je uit dit tranendal.
Vanuit de droefenis en het vele lijden
zul je opstijgen tot grote vreugde,
die nog niemand ooit heeft gehoord
en duurt tot in de eeuwigheid.

Credits

  • Publicatiedatum
    23 mei 2014
  • Opnamedatum
    5 oktober 2013
  • Locatie
    Martinikerk, Groningen
  • Dirigent
    Jos van Veldhoven
  • Sopraan
    Maria Keohane
  • Alt
    Maarten Engeltjes
  • Tenor
    Benjamin Hulett
  • Bas
    Christian Immler
  • Koor sopraan
    Monica de Jesus Monteiro, Hilde Van Ruymbeke, Klaartje van Veldhoven, Orlanda Velez Isidro
  • Koor alt
    Victoria Cassano McDonald, Gemma Jansen, Saskia Kruysse, Elena Pozhidaeva
  • Koor tenor
    Yves van Handenhove, Diederik Rooker, Kevin Skelton, Ronald Threels
  • Koor bas
    Donald Bentvelsen, Jelle Draijer, Michiel Meijer, Frank Hermans
  • Viool 1
    Shunske Sato, Lidewij van der Voort, Hanneke Wierenga
  • Viool 2
    Pieter Affourtit, Anneke van Haaften, Paulien Kostense
  • Altviool
    Deirdre Dowling, Jan Willem Vis
  • Cello
    Lucia Swarts, Barbara Kernig
  • Contrabas
    Joshua Cheatham
  • Traverso
    Marten Root
  • Hobo
    Martin Stadler, Peter Frankenberg, Sarah Aßmann
  • Fagot
    Benny Aghassi
  • Klavecimbel
    Siebe Henstra
  • Groot orgel
    Leo van Doeselaar
  • Registrant
    Tim Knigge
  • Productie concert
    Imke Deters, Marco Meijdam
  • Productie
    Frank van der Weij
  • Cameraregie
    Lucas van Woerkum
  • Director of photography
    Sal Kroonenberg
  • Camera
    Robert Berger, Jorrit Garretsen, Sal Kroonenberg
  • Montage
    Lucas van Woerkum, Frank van der Weij
  • Muziekopname
    Leo de Klerk
  • Licht
    Alban Riphagen
  • Productie-assistentie
    Zoë de Wilde
  • Partituurcoaching
    Jan Van den Bossche
  • Make up
    Marloes Bovenlander, Jamila el Bouch, Emine Camadan
  • Camera-assistent
    Chris Tjong Ayong
  • Assistent muziekregisseur
    Mieneke van der Velden
  • Geluidsassistenten
    Jaap van Stenis, Gilius Kreiken
  • Muziekmontage en –mixage
    Leo de Klerk, Frank van der Weij
  • Muziekmontage assistent
    Martijn Snoeren
  • Kleurcorrectie
    Ruud de Bruyn
  • Met dank aan
    Jan Haak