Fuga in b klein

Fuga in b klein

BWV 579 uitgevoerd door Leo van Doeselaar
Sint-Catharinakerk, Hamburg

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Dat kan ik beter!

Bach gaf Corelli een Duits jasje.

Zelfstudie en bespiegeling – dat waren volgens Carl Philipp Emanuel Bach de methoden waarvan zijn vader zich bediende bij zijn ontwikkeling tot fugacomponist. Vooral het nauwkeurig onderzoeken van het werk van beroemde tijdgenoten bracht hem verder. Zoals de Sonate da Chiesa a Tre voor twee violen en continuo van Corelli uit 1689. Wanneer Bach deze muziek, gedrukt in Modena in 1689, voor het eerst onder ogen kreeg, is onbekend. En ook wanneer hij het tweede deel van de vierde sonate hieruit gebruikte voor een nieuwe compositie weten we niet. Maar het is goed voor te stellen dat deze fuga een vrucht is van bovengenoemde zelfstudie en bespiegeling.

Bach gebruikte namelijk niet alleen de twee thema’s uit dit Vivace, zoals de titel Thema con Suggeto Sigre. Correlli elabor suggereert. In feite ‘herschreef’, zo niet ‘verbeterde’ hij het snelle deel door het flink te verlengen, een vierde stem toe te voegen en het fugatische aspect ervan veel meer uit te werken. Speciaal dat laatste zal hem hebben uitgedaagd, omdat Corelli zijn thema en tegenthema op een nogal onorthodoxe manier behandelt. Bach zocht duidelijk naar mogelijkheden om Corelli’s joie de vivre in overeenstemming te brengen met de strenge reglementen van de Duitse orgelkunst.

We mogen aannemen dat hij over het resultaat van zijn Corelli-fuga niet ontevreden was. De piepkleine ‘coda’ na afloop lijkt althans zoiets te betekenen als: ‘…zou ik zeggen…’  Leo van Doeselaar koos ervoor om dit onverwachte slot heel zacht te spelen, zoals hij uitlegt in het interview.

BWV
579
Titel
Fuga in b klein
Bijnaam
Fuga op een thema van Corelli
Jaartal
vóór 1710?
Stad
Weimar
Bijzonderheden
Het thema van deze fuga is ontleend aan de Sonata da Chiesa opus 3 nr. 4 van Corelli (1689).

Achtergrondvideo's

Organist Leo van Doeselaar

“Leo van Doeselaar eindigt deze fuga op een onverwachte manier - maar in het interview verklapt hij wel hoe.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    20 mei 2016
  • Opnamedatum
    21 oktober 2014
  • Locatie
    Sint-Catharinakerk, Hamburg
  • Organist
    Leo van Doeselaar
  • Orgel
    Verschillende bouwers van de 15de tot de 19de eeuw. Reconstructie: Flentrop 2013.
  • Productie
    Frank van der Weij
  • Cameraregie
    Jan Van den Bossche
  • Directors of photography
    Sal Kroonenberg
  • Camera assistenten
    Andreas Grotevent, Lucas Lütz
  • Muziekproductie, montage en mix
    Holger Schlegel
  • Met dank aan
    Vadim Dukart, Andreas Fischer