Preludium et partita del tuono terzo

Preludium et partita del tuono terzo

BWV 833 uitgevoerd door Menno van Delft
Mauritshuis, Den Haag

  • Menu
  • 1. Praeludium
  • 2. Allemande
  • 3. Courante
  • 4. Sarabande
  • 5. Double
  • 6. Air

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Credits
Credits

Honkvast maar toch internationaal

Het opgewekte en dansante karakter van deze Prelude en partita weerspiegelt de glans van Vermeer.

Johannes Vermeers leven voltrok zich, voor zover we weten, van de wieg tot aan het graf in Delft. Bach was ietwat reislustiger. Maar heel wat van hun tijdgenoten waren dat nog veel meer. De Franse diplomaat en kunstliefhebber Balthasar de Monconys is een voorbeeld. Die reisde heel Europa door en bracht het zelfs tot in Egypte en Syrië. In 1663 was hij in Delft waar hij Vermeer in zijn studio bezocht.

Nadat Bach allebei zijn ouders was verloren, trok hij als tienjarige jongen in 1695 bij zijn oudste broer Johann Christoph (1671-1721) in. Die woonde en werkte bijna zijn hele leven in Ohrdruf, een dorp in Thüringen waar hij als organist was aangesteld. Provincialer kan haast niet, toch was zijn muzikale horizon heel breed. De Prelude en partita, BWV 833, is bewaard in een door Johann Christoph samengesteld handschrift dat niet alleen muziek van Böhm, Buxtehude en Pachelbel bevat, maar ook triosonates van Albinoni en klavecimbelsuites van Nicolas Lebègue, gekopieerd uit diens Les pieces de clavessin (Parijs: 1677). Muziek van ver over de provinciegrenzen dus.

Ook bevat het handschrift uitleg over het uitvoeren van versieringstekens, gekopieerd uit de Six suites de clavessin van Charles Dieupart, een Franse toetsenist die in Engeland werkzaam was. Zijn suites werden in 1701 door Estienne Roger in Amsterdam gedrukt. Zo blijkt Johann Christophs verzamelhandschrift ineens heel internationaal te zijn. BWV 833 ademt de zeventiende-eeuwse Franse stijl van Lebègue. Vooral de Prelude en Courante zijn rijkelijk van versieringstekens voorzien. Bachs suite vormt zo een perfecte combinatie met suites van Lebègue en de uitleg van Dieupart.

Monconys was in 1663 ook in Leipzig. Hij beschreef hoe tijdens een huwelijk in de Nikolaikerk de bruid en andere meisjes en vrouwen de kerk binnenkwamen “op het geluid van de orgels, trompetten & violen”. Geen wonder dat Bach daar uiteindelijk belandde: toch wat interessanter dan Ohrdruf.

BWV
833
Titel
Preludium et partita del tuono terzo
Genre
klavierwerken
Jaartal
vóór 1707/1708

Achtergrondvideo's

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    29 oktober 2020
  • Opnamedatum
    22 mei 2020
  • Locatie
    Mauritshuis, Den Haag
  • Klavecinist
    Menno van Delft
  • Virginaal
    Willem Kroesbergen, 1971 naar Ruckers
  • Regie en beeldmontage
    Gijs Besseling
  • Muziekopname
    Daan van Aalst, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera, licht
    Danny Noordanus
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh
  • Met dank aan
    Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds voor het in bruikleen geven van het virginaal.
Help ons All of Bach te voltooien Help ons All of Bach te voltooien

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!